Aksi jijik budak sekolah merakam pelajar perempuan diraba beramai-ramai

160

Jun 18, 2007 oleh pemudawilayah


Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (Pemuda PAS Wilayah) mengutuk tindakan jijik pelajar-pelajar sekolah yang melakukan aksi lucah, meraba serta merakamkan kegiatan tidak bermoral itu untuk disebarkan melalui telefon bimbit.

Pendedahan muka depan akhbar Harian Metro yang bertajuk “Aksi jijik budak sekolah” hari ini amat mendukacitakan dan mengaibkan kita.

Pemuda PAS Wilayah mengesa agar pihak Polis dan Kementerian Pelajaran Malaysia menyiasat dan mengambil tindakan segera terhadap perkara ini. Tindakan biadap ini telah menjatuhkan imej  institusi pendidikan negara ini. Kita gah dengan pelbagai sistem dan program pendidikan yang dikatakan antara yang paling baik dirantau ini. Namun disebalik gahnya pakaian seragam sekolah yang kita banggakan selama ini, pelajar-pelajar kita semakin hanyut dengan dunia remaja mereka.

Sikap segelintir ibu bapa yang terlalu memanjakan anak-anak hingga menyediakan mereka telefon bimbit yang begitu canggih serta boleh merakam gambar dan disalah gunakan seperti ini amatlah dikesali. Tidak salah untuk ibu bapa menyediakan telefon bimbit untuk memudahkan mereka menghubungi anak-anak mereka pada bila-bila masa, tetapi perlu ada pemantauan yang kerap dan telefon bimbit berkamera bukanlah satu keperluan penting pada usia mereka yang masih mentah untuk menilai sesuatu yang baik atau yang buruk. Akal budi mereka masih muda dan perlu dididik dengan baik lagi.

Ibu bapa kini juga seharusnya bersikap sensitif terhadap kisah-kisah jenayah dan seks bebas khususnya yang berlaku kalangan anak-anak remaja dan pelajar sekolah masa kini. Remaja memang tidak suka dikongkong tetapi itu tidak bermakna mereka harus diberikan kebebasan tanpa batasan sebegini. Ibu bapa perlu memerhatikan anak-anak mereka, mengenali kawan-kawan mereka dan tahu aktiviti mereka diluar rumah atau diluar waktu persekolahan.

Ibu bapa juga perlulah memperbanyakan masa bersama mereka dan memahami masalah mereka serta berkongsi kehidupan bersama mereka dalam erti kata yang sebenar bukannya sekadar ikatan antara anak dan ibu bapa sahaja. Diusia semuda ini, mereka perlukan ramai kawan dan ibu bapalah kawan mereka yang terbaik.

Sekali lagi, Pemuda PAS Wilayah menegaskan agar pihak Kerajaan dan Polis mengambil langkah-langkah drastik terhadap perkara ini demi menjaga nama baik institusi pendidikan dan akhlak pelajar di negara ini. Kita tidak mahu negara ini diwariskan kepada generasi yang rosak seperti ini. Kita mahu negara ini kelak dipimpin oleh mereka yang berakal, berdisiplin dan sensitif terhadap masa depan mereka dan negara.

Herman Samsudeen

Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

———–> Petikan Harian Metro, 18 Jun 2007

Oleh Zaitie Satibi
am@hmetro.com.my

KUANTAN: Perbuatan merakam aksi lucah melalui telefon bimbit bukan saja mudah dilakukan, malah kini makin menjadi-jadi.

Terbaru membabitkan klip video memaparkan sekumpulan pelajar lelaki sekolah menengah mencabul seorang pelajar perempuan di tepi parit.

Selepas klip video aksi kurang ajar kumpulan Mat Rempit merakam aksi melampau mereka mencabul seorang gadis bertudung disebar menggunakan telefon bimbit baru-baru ini, kini klip video terbaru bertajuk ‘budak sekolah berani’ itu hangat diperkatakan di kalangan pelajar.

Rakaman tiga minit sembilan saat itu menunjukkan tiga hingga empat pelajar lelaki berpakaian seragam sekolah menengah rakus meraba tubuh gadis itu yang juga memakai seragam sekolah iaitu baju kurung putih dan kain biru muda.

Seorang peniaga yang hanya mahu dikenali sebagai Arsyad Khan, 45, berkata dia menemui klip video perbuatan jijik pelajar sekolah terbabit dalam telefon bimbit anak lelakinya berusia 16 tahun.

Katanya, dia memeriksa telefon bimbit itu selepas terdengar perbualan anaknya dengan seorang rakan sebaya di luar rumah.

“Ketika itu, saya berehat sambil bersandar di tepi tingkap. Tak lama kemudian, seorang rakan anak saya datang dan mereka berbual di luar rumah berhampiran tempat saya bersandar.

“Awalnya, mereka berbual perkara biasa. Namun, lama-kelamaan perbualan mereka menjurus kepada perkara berbaur lucah membuatkan saya memasang telinga untuk mengetahui apa yang mereka bualkan,” katanya.

Arsyad turut mengintai kedua-dua remaja itu di sebalik cermin tingkap dan mendapati masing-masing memegang telefon bimbit.

Dia mengesyaki anak dan rakannya mungkin menonton sesuatu yang kurang elok dalam telefon bimbit mereka.

Atas rasa ingin tahu, dia memanggil anaknya dan meminta telefon bimbit itu untuk diperiksa.

“Anak saya mendakwa dia dan rakan hanya melihat klip video biasa dan enggan menyerahkan telefon bimbitnya. Namun, sebagai bapa saya berkeras meminta telefon bimbit itu,” katanya.

Katanya, dia terkejut apabila mendapati telefon bimbit itu mengandungi klip video aksi lucah yang dirakam sekumpulan pelajar sekolah menengah.

Rakaman itu menunjukkan seorang gadis tidak bertudung ditelentangkan di tepi parit sedang dicabul beberapa pelajar lelaki

Seorang lagi pelajar merakam perbuatan itu daripada pelbagai sudut.

Menurutnya, dia jijik melihat perbuatan pelajar sekolah terbabit yang diumpamakan sebagai binatang.

“Perbuatan mereka macam binatang kerana tak segan-silu mencabul gadis, apatah lagi di tempat terbuka pada waktu siang. Pelajar perempuan itu tidak diketahui keadaannya sama ada rela diperlakukan sedemikian atau dikhayalkan pelajar lelaki terbabit.

“Ada kemungkinan mereka terikut-ikut dengan aksi lucah yang melambak di pasaran gelap sekarang. Saya kesal kerana jika pada usia remaja sudah menunjukkan perbuatan yang melampau, apa akan jadi apabila mereka meningkat dewasa,” katanya.

Kata Arsyad, anaknya mendakwa klip video itu diperoleh daripada rakan yang dipindahkan melalui ‘bluetooth’.

Ini yang mendorong anaknya memiliki klip video itu kerana ia dimiliki ramai rakannya.

“Bagaimanapun, saya menasihatinya jangan lagi menyimpan klip video seperti itu kerana boleh merosakkan akhlak.

“Saya bimbang jika penyebaran klip video ini di kalangan pelajar tidak dikawal, ia boleh mempengaruhi pemikiran mereka kepada gejala seks bebas,” katanya.

Mengulas gejala semakin teruk dilakukan sesetengah remaja gila seks, penganalisis jenayah, Kamal Affendi Hashim, berkata golongan itu cuba meniru adegan lucah daripada klip video yang pernah ditonton dengan merakam sendiri aksi lucah mereka bersama rakan.

“Gejala ini bukan perkara baru, ia kerap dibangkitkan terutama dalam media. Namun, sikap ibu bapa yang mahu melindungi perbuatan anak mereka kerana bimbang dikenakan hukuman berat membuatkan masalah ini dianggap terpencil.

“Realitinya, perkara sebegini berlaku bukan saja di bandar, malah di mana-mana. Masalah bertambah besar jika ia berlaku di sekolah tetapi pihak sekolah tidak melaporkan kepada pihak berkuasa kerana bimbang mendapat prestasi buruk,” katanya.

Baginya, disebabkan pihak sekolah merahsiakan perbuatan itu, langkah pencegahan sukar diambil kerana pelajar menganggap ia bukan kesalahan besar.

Apabila tiada tindakan tegas diambil, kesannya pelajar terbabit akan menjadikan perbuatan mencabul itu sebagai tabiat hingga dewasa.

“Lebih buruk, keseronokan yang dilakukan tanpa memikirkan risikonya itu bakal mendorong pelakunya melakukan jenayah seksual,” katanya.

Sehubungan itu, Kamal Affendi meminta pengurusan sekolah dan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) memandang serius isu seks bebas di kalangan pelajar supaya dapat menangani gejala negatif itu.

“Lazimnya, apabila jenayah dilakukan pelajar, ia cuba ditutup kerana menganggap si pelaku masih mentah lalu memberi kelonggaran kepada mereka.

“Sedangkan, kesalahan mereka boleh dihukum mengikut Kanun Keseksaan,” katanya.

About these ads

160 thoughts on “Aksi jijik budak sekolah merakam pelajar perempuan diraba beramai-ramai

  1. Tinta Tun Adil berkata:

    harian metro mensensasikan berita ini tanpa mengambil tindakan yang lebih drastik, disaat moral remaja semakin merosot, mereka kekal mempromosikan maksiat dan kekal menyokong Manhaj Islam Hadari.

    Pada saya, mereka hanya tukang kipas cerita popular demi mengharapkan jualan yang lebih tinggi. Mereka membantu menabur benih maksiat dan kini mereka seronok menuai hasilnya.

    Harian Metro = NSTP = TV3 = Jomheboh, Mystarz, Gangstarz, Mentor, dsb…

    Kita terpaksa menggempur kebobrokan Barisan Nasional dengan sedaya upaya kita.

    Berjuanglah, para muslimin dan muslimat, para mukminin dan mukminat…

  2. Anti bn berkata:

    Sokong!!! Harian MEtro sama macam Majalah Mastika. tahun lepas Mastika mencecah jualan memberangsangkan akibat dari pendedahan cerita-cerita seks ini. Pengarangnya menyata ianya untuk digunakan pembaca sebagai pedoman supaya tidak melakukan. itu betul tapi hakikatnya, jalan ceritanya amat mengairahkan, sampai aku pun teransang, bukannya nak dibuat pedoman!!! Ini lah perosak-perosak sebenarnya

  3. IrwAn berkata:

    Laku macam begini, sedang marak juga di Indonesia.

    http://sehatkaya.wordpress.com/

  4. mustang berkata:

    baik cegah daripada siarkan!!!!!!!!!!!!!!!!AMAR MAKRUF NAHI MUNKAR……………..

    muslimin dan muslimat sekalian ,cegahlah kemungkaran

  5. kamarulzaman berkata:

    assalamualaikum……

    kalau kita terus biarkan penyebarannya, dikuatiri ramai lagi yang terikut. Budak bermasalah banyak sangat sekarang nie, baru – baru nie tepi longkang pulak. lepas nie kat bilik pengetua sekolah pun berani agaknya…. haramkan je penggunaan telipon bimbit berkamera kat malaysia nie. kalau pakai telipon bimbit mesti ada permit. register dengan jabatan telikomunikasi dan pos. budak bawah 18 diharamkan ada telifon bimbit. kita kena tegas, nie dok sayang sangat kat anak bagi telifon kamera. dengan alasan senang dia nak hubungi kita. ala dulu mak pak kita mana ada telifon pun, boleh je sekolah elok. kita kena ambil tindakan. Jgn jadikan kesalahan kita tak bendung dari awal berpanjangan hinga ke generasi yang akan datang. Majulah bangsa melayu yang berilmu dan berakal. Ibu bapa jgn la nak marah sgt dgn kenyataan saya nie. fikirkan lah. remaja sekarang nie terlalu didedahkan dgn mcm x aksi dan pengaruh barat yang merosakkan. mereka mudah terikut, dan jgn ingat anak kita terlepas dari pengaruh negatif nie. halang la sebelum ia turut merosakkan anak kita. hari nie mungkin tidak berlaku kepada anak kita. esok lusa siapa yang tahu. Kena ingat bahawa mencegah lebih baik dari merawat…. wassalam

    • budakdarjah6 berkata:

      assalamalaikum…
      saya setuju amat sangat..
      kita kena bertegas..jangan acuh tak acuh..
      haramkan terus penggunaan telefon bimbit berkamera..
      habis cerita.

  6. zul berkata:

    mane pigi itu kera…jaan.

    itu kera..jaan tarak masuk duit punya , tarak mahu ambik tahu lah

  7. Naim berkata:

    Standard Ah…

  8. Awie berkata:

    Standard Ah… Budak2 Baru Nak Naek.. Aku Pon Cmni Dulu.. Tapi Lagi Terok Kot.. Bair Je Ah.. Mak Bapak Dorang Kan Ade.. Tak Yah Masok Campor Hal Orang.. Jage Anak Beranak Ngan Sedare Mare Korang Tu..

    • kucin berkata:

      Sedare…setau aku bala Allah kalau dah turun takkan ade kene sikit-sikit. Semua akan kene, kecik tua muda sedare mare belah ayah mak abah. Kalau kita masing2 nak buat hal sendiri jaga kain sendiri sampai tak bermasyarakat, sampai jiran bujang sebelah rumah bawak bailk pompuan pun buat tak tahu habislah. Jaga kain sendiri katanye tapi nanti kat padang masyar dengan kite sekali die tarik masuk neraka dah nampak pasal ape tak tegah. Selemah-lemah iman mesti ade rase nak tegur dalam hati. Zaman sekarang ni mak bapak pun ade yang teruk tak peduli hal anak, jadi kita yang nampak yang ngaku Islam ni cubalah tegur walaupun bukan anak beranak kita. Islam tukan untuk semua bukannya unutk sorang2. Manalah tau nanti anak kita yang jahat orang lain nampak dia pulak tegur/nasihat. Sama-samalah buat. Pendek kata,kita jgn tinggal solat, kalau solat lima waktu dah cun gerenti masalah ceni akan kureng dgn sendirinya.

    • Iskandar berkata:

      Saudara AWIE @ AH WIEE… Mengucap la saudara ya (itu pun kalau islam lerr) tapi kalau bukan islam, tak peeerrrr leeerrr. Saudara jangan ikut sedap mulut je nak cakap. Bukan masalah jaga tepi kain sape-sape, tapi kita pakat jaga. Maaf ya, nak tanya Saudara AWIE @ AH WIE, Kalau ditakdir la, tetiba anak perempuan atau saudara2 perempuan saudara hendak dirogol,tapi semasa itu saya ditakdirkan ada semasa itu, pada pendapat saudara AWIE @ AH WIEE, adakah saya perlu halang perogol itu, atau adakah saya biarkan sahaja, sebab pakai ilmu atau pendapat saudara supaya jangan jaga tepi kain orang lain. Sama-sama kita fikir ya…. Wassalam

    • nasa berkata:

      Saudara Awie…kita tidak boleh berfikiran seperti ini…kita sebagai Islam wajib mencegah kemungkaran yang berlaku dan kalau mampu dengan tangan atau jika tidak mampu dengan lisan atau jika tidak mampu dengan hati (doa) itulah selemah-lemahnya iman. Allah swt akan tanya setiap daripada kita apa tidakan kita atas maksiat yang berlaku. Saya setuju dengan saudara kucin ISLAM untuk semua bangsa. ISLAM itu semua bersaudara…marilah kita bersama-sama cari penyelesaian masalah zaman sekarang ini…bala Allah swt tidak kira siapa, masa dan tempat. wahuallahhualambissawab…..

  9. TeNsIoN berkata:

    UMNO SUKA LA TU TENGOK AKSI MACAM TU.

    • wahibkesumba berkata:

      asik tuding jari pada orang .Apakah peranan kamu dalam isu ini.

    • jamespakpahan berkata:

      kalian bangsa malaysia adlah bangsa yang tidak tahu berterima kasih,kalian awlnya adalah bangsa yang bodoh dan menjadi pintar seperti sekarang ini adlah karena diajari oleh guru guru dari bangsa indonesia,coba kalian pelajari sejarah kalian ,kemerdekaan malaysia di dapat dari pemberian bangsa inggris bukan karena usaha dari rakyat kalian sendiri

  10. chiel! berkata:

    jahanam kanak2..sekarang ni…
    umno??
    jgn hna umno sembarang!
    kita lihat,siapa lihat apa!
    keterangan tidak bermutu!

  11. alrzi berkata:

    pi la mabuk

  12. alrzi berkata:

    tak ada apa apa

  13. kavi berkata:

    guru sekarang sudah berubah
    membuli pelajar depan orang ramai

    • Noriah Jasnin berkata:

      Jangan salahkan guru. Salahkan mak bapak dia yang tak reti nak didik anak sendiri. Agama x diajar kat rumah. Video lucah banyak. Tu, orang pas ( yang mengaku memperjuangkan Islam ) pandai kutuk saja? tahu salahkan orang saja? tolonglah ustaz, ya alimin, tolong sama…. bukan setakat ceramah berdegar-degar saja.. turun padang… jangan cakap x serupa bikin… berdosa jugak tu ustaz…

  14. miss yani berkata:

    bunuh saja boys yang kurang ajar 2.. diorang la perintis pembunuh Nurin Jazlin. Kecik2 meraba perempuan, sdh besar nanti confirm jadi perogol. Sebelum ada lagi budak kecil jadi mangsa kenapa tak dibunuh saja perintis-perintis ni dari awal. Kurang dosa mereka, kurang dosa parents mereka, kurang anak-anak yang tidak bersalah menjadi mangsa! Budak-budak zaman sekarang tak sepatutnya dimasukkan dlm PLKN, patut dimasukkan jadi army terus. Biar mereka jadi penyelamat dunia, biar mereka amti di medan perang, hantar saja mereka ke Iraq biar mereka mati di bom.. jangan mereka mati di tali gantung satu hari kelak..

    • guru tenson.. berkata:

      stuju,, hapuskan smua.. klu nak tarbiah, mengajar, penat dah,, bebuih dah mulut nih..

    • solja boy berkata:

      askum….sy kurang setuju kalau dihantar ke medan perang.saya rase elok mereka nie diikat dengan bom,jadi pengebom berani mati lawan israel kn bagus

  15. panah petirr berkata:

    budak pampuan 2 gatal jgkk

  16. lane73 berkata:

    Haramkan tel berkamera utk pelajar sekolah.
    dakwa mereka yg terlibat.Gambar kan ada.
    Islam hadhari….ape tindakan anda

  17. Huda berkata:

    BUDAK2 MILINIUM….

  18. ummi berkata:

    Sedarlah semua muslimin dan muslimat,betapa besarnya tanggungjawab bagi membesarkan anak-anak.Ikut sunnah Nabi,pasti selamat…

  19. amzar berkata:

    apa nak jadi masyarakat sekarang ni khususnya walaupun saya juga leleki tetepi malu dengan tindakan mereka…..orang macam ni sula je….

  20. farah berkata:

    sy sokong apa yg ‘miss yani’ ckp.lebih baik mati berkhidmat kpd negara.kalau masuk tentera,diaorg lebih disiplin.satu lg mak bapak diaorg terlalu manjakan ank diaorg sampai jd gini.masa dulu2 rakyat mlysia ok jer,skrg haprak dah.

  21. andak berkata:

    ini lagi satu kesan daripada tindakan kerajaan menghadharikan Islam. Apa islam Hadhari boleh buat bila berlaku macam ni??!! maksiat semakin subur dan berkembang biak di bawah Islam Hadhari. Kembalilah kepada ajaran Islam yang sebenarnya. berpeganglah kepada al-quran dan sunnah. Inysa Allah selamat….!!!

  22. Bagindo berkata:

    Beginilah keadaan masyarakat kita sekarang terutama bangsa Melayu yang semakin hari semakin layu dan hanyut dan mungkin tenggelam di bawa arus kemaksiatan. Persoalannya, apa tanggung jawab kita sebagai khalifah di muka bumi Allah swt? Apakah kita telah menjalankan usaha amal makruf nahi mungkar? Sejauh mana kita serious dalam menegakkan serta mempertabatkan Islam dan berpegang kepada Al Quran & Sunnah. Keadaan sekarang seolah-olah sudah tidak dapat di bendung lagi selagi peraturan dan perlaksanaan undang-undang mengikut apa yang diperintah oleh Allah s.w.t melalui Al Quran dan Sunnah di ketepikan dan hanya mengambil sebahagian yang menepati selera kita sahaja. Kemaksiatan kepada Allah s.w.t yang berleluasa ini hanya akan mengundang bala seperti mana yang terkandung dalam Al-Quran. Maka marilah kita sama-sama muhasabah diri sejauh mana Islamnya kita.

    Apa yang ada lagi pada orang Melayu? Kuasa Ekonomi? Kuasa Politik? Islam?

    Tanyalah diri kita sendiri, sudahkah aku ini melakukan apa yang sepatutnya aku lakukan sebagai seorang mukmin? Menjadi seorang Islam adalah tersangat mudah tetapi menjaga Islam itu sebagaimana yang sepatunya adalah satu tanggung jawab yang sangat besar dan berat. Perlakuan-perlakuan seperti pencabulan tersebut telah mencemarkan Islam dan orang Melayu seperti itulah yang telah mencemarkan Islam. Bagaimana kita hendak menarik bangsa lain memeluk Islam sedangkan kita sendiri tidak berpelakuan seperti yang sepatutnya. Keruntuhan akhlak orang Islam masakini adalah kerana keterbatasan ilmu tentang Islam itu sendiri.

    Apa yang paling menghampakan dan menyedihkan ialah ada di kalangan orang Islam itu sendiri yang menghalang perkembangan ilmu Islam yang ingin di kembangkan. Patutkah mereka yang menghalang ini masih di panggil orang Islam atau mungkinkah mereka ini kaum munafikun yang terkandung ciri-cirinya dalam Surah Al Baqarah?

    Wahai muslimin dan muslimat, mukminin dan mukminat marilah kita sama-sama bangun berjihad menentang kebatilan dan taughut, selagi mana kita hanya duduk mendiamkan diri selagi itulah maksiat akan terus berleluasa, kita perlu dzahirkan kebencian kita kepada kebatilan, kemaksiatan dan taughut. Ayuh saya mengajak diri saya dan saudara-saudara agar bangun dari lamunan sekiranya kita sayang kepada agama Allah s.w.t.! Allah s.w.t tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu sekiranya mereka tidak merubah diri mereka.

    Kelemahan kita dan keengganan kita untuk berjihad akan hanya mengundang lebih banyak bala dari Allah s.w.t dan Allah s.w.t tidak akan mungkir akan janji Nya. Tidak mustahil kaum Melayu akan terhapus kerana tidak menjalankan amanah dan tanggung jawab yang telah diberikan oleh Allah s.w.t. kerana juga terkandung dalam Al Quran bahawa Allah s.w.t berhak menghancurkan sesuatu kaum dan menggantikannya dengan kaum yang lain. Ingatlah! Tudinglah jari pada diri kita sendiri, tak perlu menuding jari kepada orang lain. Rasa-rasanya telah tiba masanya tanpa berlengah-lengah lagi!

  23. dodol+lemang berkata:

    benda macam nie memang seronok………….. buat iblis dan syaitan…….kerana umpan sudah mengena…..maka saksikanlah dipadang mahsyar kelak perbuatan ini dipertontonkan…..tapi sebenarnya dah kita tonton…..bila diri dah terjebak nak nasihat anak pun tak berguna lagi umpama mak ketam ajar anak berjalan lurus menghadap kedepan walhalnya mak ketam tetap jalan lurus menyenget…. ludah le kelangit kalau tak betul………air liur kena muka sendiri…..

  24. Mad Sah berkata:

    Kpd Kavi….. Jgn salahkan cikgu. Tiap2 hari dah beritahu mana yg baik dan mana yg buruk. Budak2 sekrg mana boleh berleter byk2. Ramai lagi anak murid yg nak belajar dr kita dok sibuk dgn budak kepala batu dan tak makan saman. Jadi kalau nmpak budak2 macam ni, elok diikat kat pokok yg ada sarang kerenggeee, baru dia rasa.

  25. SHA berkata:

    Ya Allah hapuskan lah kerajaan hadari….terus kan kehidupan HADHARAH ISLAMIAH………

  26. eddie berkata:

    ok jua la……

  27. nok wat gano berkata:

    doh budok tino loni pong gatal jugok. molek la tu. dua-dua jeng.

  28. noorlida berkata:

    Assalammualikum semua anak2 dan para ibu bapa.Dalam hal sebegini blh tak jgn menuding jari kat mana-mana pihak.Cuba selami sendiri apa punca semua ini terjadi.Subahanaallah…..

  29. mata-mata berkata:

    kisah nabi musa dgn Khidir: Khidir suruh nabi musa buat apa yg disuruh tanpa banyak soal, antaranya bunuh sorang kanak-kanak tu. lalu nabi musa membantah kerana membunuh org tanpa sebab itu berdosa. khidir pun memberi sebab utamanya ialah kerana kanak-kanak itu kurang ajar dan tak masuk ajar hanya menyusahkan ibu bapanya. sebelum ibu bapanya derhaka pada Allah dan menyebabkan mereka berdua masuk neraka adalah lebih baik dibunuh saja kanak-kanak derhaka itu daripada merosakkan masa depan org lain dan ibubapanya.

    pengajarannya, apakah kita sanggup berbuat seperti apa yg disuruh oleh khidir itu tanpa banyak soal. perkara yg sudah pun berlaku depan mata pun masih juga lagi kita byk soal. mengapa kisah ini dipaparkan dalam Quran? kerana utk menyuruh kita supaya berfikir apakah kita sanggup melaksanakan tauladan yg ditunjukkan utk kebaikan org lain dan masa depan org lain. jika dijadikan ramalan, kanak-kanak atau remaja yg kurang ajar dan tak masuk ajar zaman sekarang sudah tentu pada masa depan bila mereka sudah dewasa akan merosakkan org lain dan menjahanamkan masa depan org lain.

  30. caremum berkata:

    saya sebagai ibu kepada 5 anak lelaki dan guru kepada beribu-ribu pelajar merasa sedih dan terkilan dengan fenomena mutakhir ini. Inilah impak pendidikan hari ini. Pelajar tidak berminat belajar kerana mereka tidak faham apa yang diajar dan mereka akan bersikap kurang ajar sebagai protes terhadap sistem pendidikan hari ini.

  31. mizu berkata:

    jaga anak2, adik2 kita. hal macam ni berlaku sebab ahli keluarga terdekat tak ambil berat…dekatkan keluarga kita dgn al-Quran

  32. balkis batrisyia berkata:

    kuang ajor…kecik2 dah gile seks..kencing pun tak lurus..suruh kawen nanti makan ke tak anak owg.. tak der moral lansung..klau kis dpt budak2 tu kis cincang hidup2..kes ni tak blh wat main2..msti kena ambek serius…

  33. bdk baik.. berkata:

    klu xde angin,xkn pokok nk b’goyang..sy rasa ppuan tu pun mesti t’gedik2 kat lelaki tu. ataupun mybe die ade wat something yg bole bg llaki tu b’dendam kat dia.tp tu hnye andaian je..so,masing2 ade tggjwb sndiri..

  34. donno berkata:

    ntah la…memang gila bdak2 sekarang…dah bnyak sgt pengaruh barat msok dalm pmkiran remaja sekarang…spatutnya remaja2 ni kalo istilah bhsa arab(shabab) adalah pewaris pimpinan masa depan..ni x,sumer mcam dah ilang akal daaa…

  35. pemuda_islam berkata:

    kita semua bertanggung jawab di hadapan allah S.W.T di akhirat kelak andai kita masih berdiam diri tanpa berusaha melakukan sebarang perubahan ke arah mendaulatkan islam di bumi malysia tercinta.”Amar Ma’aruf ,Nahi Mungkar”

  36. sedarlah berkata:

    di sokong sepenuhnya apa yang disarankan oleh sdra pemuda islam agar semua individu muslim mesti beretika sedemikian “Amar Ma’aruf dan Nahi Mungkar”. Ujian nya amat getir bila kita menjalankan tindakan itu kerana ramai yang akat membenci kita tapi kita hidup ingin memcari redha Ilahi bukan manusia.

  37. fahmi berkata:

    …inilah apabila pembelajara pembelajaran amali tak dpt dipraktikkan dalam hidupan harian.ntahlah cabaran akhir zaman kot.makin berjaya yahudi menyebar dakyah mereka.makin buta pula masyarakat dengan kemewahan hidup.rasanya kena hidupkan balik pembelajaran tasauf yang sebenar

  38. Tok guno kementorian guno islom hadhori jugoknyo(Bahasa Minangkabau)Apopasol berloko pado zamon sekarong.Semokin merosotnyo rakyot kito.Jangan sifat macam pemimpin(BN/UMNO)tak gunonyo pergi buat islam hadhari ini.Buet apolohnyo?Jangon guno BN don Umno logi.Kerano sampoh masyarakot(Bahaso Minang)Tak bertaqwa kepada Tuhan Allah tersebut.Ke mana hilang rakyat kita zaman sekarang ini?

  39. Keji dan liciknya islam hadhari menjadi budak rakyatnya terlalu merundum sekarang ini.

  40. Sayong 8 berkata:

    Sebagai hamba allah,ini merupakan fenomena kehidupan yang sukar dilalui oleh remaja masa kini dlm mengharungi alam global dan arus kemodenan teknologi yang tiada batasan. Kurang nya didikan agama dgn mudah dapat mengheret remaja utk melakukan perkara perkara yg difikirkan mereka waras pada pandangan mereka.
    Walaupun pendekatan ibubapa dlm mengawal tingahlaku anak2 masa kini dilakukan dgn teliti,agak sukar juga kita mengatasinya dgn ada nya bentuk hiburan yang ditaburkan oleh PEMERINTAH yang diluar kawalan ibubapa.
    Remaja remaja yg ingin kan nilai kehidupan yg lebih baik dan lebih bertamadun mari lah kita merubah angin pembaharuan dgn tangan kita sendiri untuk BERANI BERUBAH untuk menberi executive pemerintah kepada barisan alternatif.

  41. arman berkata:

    The behaviour of kids is not the responsibility of the government, parents should keep tabs on the whereabouts and who the friends of their kids are. Malay parents in general do not spend enough quality time with their kids and really have no clue what their kids are up to most of the time. As parents we are responsible for all aspects of the childs religous, moral, educational and welfare. The government provides schools, teachers and infrastructure. Teachers can only teach subjects related to science, art and religion but the parents are the real role model, advisors and disciplinarian.

    When kids become immoral when wearing a tudung with many boys, there is really something wrong with the upbringing. The Government bans immoral magazines, books, tv programmes, movies and objects. The government now needs to ban the internet (web content is much more potent). Because trying to partially ban the internet does not work. Sexually explicit contents still penetrate the web. Parents must monitor the childs upbringing, what the see on the net, what they read, who are their friends, must get to know the parents of friends… Parents must do the parenting…

  42. arman berkata:

    i suggest for all children under 18 that is caught doing wrong, the parents must also be punish for not monitoring their children.

  43. meee berkata:

    basic islam lemah…dats y jadi camnie…
    perlu settlekan masalah tarbiyyah dr dlm rumah sendri dlu…
    tapi masalahnyer… institusi keluarga pun tak stable! so…pengukuhan keluarga tu perlu diambil kira juga…. dats my opinion…wallahualam

  44. miss an berkata:

    ish bebudak zaman sekrang nie tak bermoral n takde penghayatan islam langsung…..tunggu jerla kiamat sok…abeh la korang yg wat kerje2 terkutok nie

  45. lisawan23 berkata:

    Assalamualaikum semua…

    inilah salah satu genjala sosial yg kian meresapi ke dalam jiwa para remaja kita. mereka sudah tidak ingat, kira atau mempertimbangkan mana yg baik dan buruk, mana yg halal dan haram kerana mereka membiarkan sahaja nasfu-nafsi mengawal perasaan mereka yg semakin hari semakin didedahkan dengan genjala2 yg kurang sihat di dalam negara. pada lisa, semua pihak bermain peranan tidak kira sama ada kamu itu seorang pemimpin dalam rumahtangga mahupun pemimpin sesebuah negara, sama ada kamu itu teman rapat mahupun teman sedarjah. kita tidak boleh membiarkan isu2 ini berleluasa seperti satu epic yg boleh membunuh masyarakat dari segi moral, apatah lagi kalau disentuh bab akidah dan syariat Islam, akan hilanglah akhlak mulia dalam Islam kalau beginilah cara para remaja kita menghabiskan sisa2 hidup mereka dengan aktiviti2 yg tidak membuahkan hasil langsung sebaliknya menyusahkan dan mengancam org lain yg berada di persekitaran.
    Oleh itu, walaupun saya bukan rakyat Malaysia tetapi ada juga mengikuti perkembangan di negara jiran dan saya berharap, benar2 berharap agar rakyat malaysia lebih matang dan lebih bijak di dalam memilih pemimpin yg bagaimana yg harus diberikan tanggungjawab untuk memastikan sekurang-kurangnya genjala sosial seperti ini tidak menjadi seperti barah yg boleh merebak dan merbahaya. PIlihlah pemimpin yg bukan sahaja memegang jawatan sebagai seorang Pemimpin tetapi Pemimpin yg boleh memimpin rakyat dan sama2 maju dengan rakyat. Sekarang terpulang pada setiap individu untuk meneruskan perjuangan memartabatkan agama Islam, mempertahankan hukum2 Allah dari terus diperlekehkan, diperkotak-katikkan oleh sesetengah pihak yg tidak bertanggungjawab – fikirlah secara bulat2 seperti bulan agar disinari nur dalam hati kita kerana sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui segala-galanya dan insya-Allah akan dikurniakan dengan satu keadilan dan keadilan itu tidak akan dapat dengan hanya menghunuskan keris tetapi mengatasinya dengan fikiran yg waras dan bijak.

    - lisa wan

  46. L4uK berkata:

    hohoho… bab nih ramai nya reply
    yang lain sikit je
    pasal bende2 laju je eh

  47. meon69 berkata:

    Bala yang turun ari ni memang berpunca drp anak2 yang x bermoral lagi biadap. Kalau dah darah daging datang dari hasil yang haram, maka akan lahirlah anak yang haram jadah. Tak guna satu sen pun.

  48. Anakhalal Taiping berkata:

    Saya rasa kerana mereka tidak faham dengan ajaran guru yang menggunakan buku-buku rujukan penulis bertahap tinggi dan terlalu berkualiti. Guru-guru pun ada yang sibuk jadi peniaga kordial, baju dalam, barang kemas (bukan semua). Mungkin tak cukup masa nak jaga atau kawal moral pelajar di sekolah

    Remaja sekarang tidak sukakan sesuatu yang sukar. Maka kementerian pun bercadang untuk mengajar sesuatu yang mudah difahami dan disukai oleh remaja seperti:

    1. Remaja sukakan hiburan seperti muzik, maka kerajaan perlu tambahkan subjek muzik. Kalau muzik barat yang digemari maka muzik baratlah yang perlu diajar.

    2. Remaja suka teknologi audio visual dan digital. maka kerajaan perlu tambahkan/adakan subjek mengenai alatan digital seperti telefon bimbit berkamera, videocam, mps dan sebagainya. Mulakan dengan mengambil aksi ibu bapanya dulu dan tanya pendapat mereka pandai atau tidak. Kemudian minta guru yang dibayar gaji oleh cukai ibubapa memeriksanya.

    3. Ramai juga remaja sukakan hal-hal lucah, seperti layari lamansesawang lucah, video lucah, majalah lucah (berlambak di Pudu Raya), maka kerajaan perlu adakan subjek ini. Guru disiplin dan penolong kanan boleh edarkan kondom di pintu tandas sekolah sekali.

    4. Remaja suka ecstasy, pil kuda khayal dan sebagainya, maka kerajaan perlu import atau hasilkan benda ini supaya remaja tak perlu mencuri atau jual tubuh untuk beli kerana mahal. Doktor pun dah ada yang menjual benda ini. Apa salahnya.

    5. Remaja suka berfesyen maka perlu adakan pusat fesyen atau subjek fesyen terutamanya yang terlondeh dan jimat kain.

    5. Remaja tak suka karya Sasterawan Negara atau penulis berkualiti lain (mungkin guru sendiri yang tak cukup ilmu mengajar, atau ada kepentingan kontrek bekalan entahlah), maka kerajaan perlu tukarkan kepada bahan ringan seperti Mangga, kartun, Novel Cinta Remaja (yang boleh bantu tambah ilmu di para Syabas, kedengaran kementerian bakal menukarnya kelak, maka ketawa besarlah penulis buku jalanan. Ibu bapa mungkin setuju, sebab sayang anak remaja takut terlalu banyak gunakan akal.

    Ibu-bapa, pelajar, guru, masyarakat, kerajaan sila “give a pat on your back” atas usaha anda selama ini.

  49. Guru Bacul berkata:

    Maafkan saya seorang guru di sekolah kerajaan. Saya sepatutnya mendidik mereka ini dengan baik, tapi kami terlalu dikongkong dengan berbagai peraturan. Mak bapak pun asyik nak membelasah guru saja.

    Maaf kan saya…sila lihat arahan terbaru untuk para pengetua. Pengetua pun bacul macam saya juga.

  50. ady berkata:

    ini bukan dicabul.

    perempuan tu yang tidak ada maruah. sbb die sendiri tidak melayan.

    nampak sgt die sendiri yang rela dibuat begitu. nak salahkan siapa?

    diri sendiri juga.

    klu mak bapak dah ajar anak btul,dgn panduan keagamaan yang depatutnya,tapi bdak itu masih tidak mahu dgr.mau salahkan siapa?

  51. mental giler berkata:

    hahahaha
    giler puok puok loni
    tok takut Tuhan
    Buat hukum hudud la
    kasi sula itu budak-bdak nakal
    kasi hukum mace citer semerah padi…hahaha
    kes ini berlaku kerana ajaran ibubapa tidak betul,lebih pada duniawi tapi ilmu untuk akhirat dilupai…tapi klu ibubapa dah ajar anak dengan ajaran yang betul tapi anak masih berdegil…slah ibubapa la..sebab ibubapa mempunyai kuasa keatas anaknya…mana taknya klu orang lain masuk campur nati tadok pasal2 kena saman
    …Tuhan dah beri akal untuk kita.dan kita sebagai ibubapa kena lah bertegas dalm mendidik anak2….ikut cara rasul2 Allah

  52. apa dah jadi.. berkata:

    terlalu banyak anasir2 yg jahat yg menyelinap masuk ke dalam diri manusia khususnya remaja masa kini,anak muda teruk,anak mudi pun lebih kurang hebat juga perangainya.zaman dulu hidup susah,sebab tu ramai yg insaf ats kepayahan diri.bukan mcm zaman skrg ni,ibubapa mewah,senang je bagi kekayaan pd anak2.asyik mengejar kerjaya,sudut umah tak pandang pun,mcamana nk tahu selok belok anak2?kenapa tak dibanteras unsur2 jenayah,seks bebas,gejala sosial dan sebagainya?dunia ini kalu tak dirawat otak manusia,tak dibasuh hidup2,mana nak dapat penyelesaiannya..muhasabahla diri wahai insan,hapuskan jenayah dan kezaliman.kembali ke jalan yang benar.

  53. Mat Tobii berkata:

    apo nak kato.
    banyak sangat adenga kat TV main bukak – bukak.
    yang mengaku beragama islam tapi tak ikut al Quran dan As Sunnah. Pemerintah BN yang beragama Islam langsung tak peka sebok jaga hak rakyat tapi HAK ALLAH langsung tak jaga.Jika HAK ALLAH dtunaikan tak adalah rasuah, riak diri, bongkak, sombong dan penipu besar.
    Jika faham apa itu ISLAM yang bukan sekadar RUKUN ISLAM YANG LIMA tetapi ISLAM merupakan cara hidup yang diterima oleh ALLAH.
    INGATLAH hidup ini hanya tontonan ALLAH dan sementara sahaja. Kalau teruk sangat, BALA akan disampaikan untuk diberi peringatan.
    INGATLAH bagi PEREMPUAN ISLAM jaga AURAT terutama seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan, jangan pakai pakaian serupa tak pakai (nampak susuk badan) bagi lelaki itulah yang mereka suka.

  54. Mat Tobii berkata:

    UNTUK PERINGATAN PEMERINTAH BA terutama NEGERI SELANGOR
    Tolong pantau aktiviti siaran SYARIKAT ASTRO dan MEDIA PRIMA ( TV3 , NTV 9, 8 TV , 7 TV) terutama ARTIS MALAYSIA yang miskin tak mampu beli baju sbb terpaksa beli baju berkemban, kain koyak, pakaian sempit (pakai pakaian nampak te*** & celah p*****). yang ISLAM tak mampu beli tudung dan anak tudung(pakai tudung nampak rambut) manalah ayat Al Quran yg dia ikut.

  55. Tarabas berkata:

    Dlm aspek ni….pihak yang patut disalahkan ialah ibubapa….selain aspek agama..ibubapa juga terlalu memanjakan anak2 sekarang dengan memberikan mereka kemudahan cangih seperti HP yg dilengkapi dgn kamera dan juga bluetooth….so jgn terus menunding jari kepada mana2 pihak lain….

  56. tilo berkata:

    perbuatan mencabul harus dibalas dengan tindakan undang-undang supaya kes ini tak menjadi-jadi. janganlah kes kecil ini jadi satu masalah yang tak dapat diselesaikan suatu hari nanti…..

  57. citit berkata:

    dak2 skg ni wat xpenah nk pk secara rasional.ikut nafsu jer!!yang haram pun xtau nk beza..umat akhir zaman..sedar la kita semua dah xlama kat dunia ni..bila2 jer kita ngadap Allah yang Esa n bila2 jer kiamat leh berlaku..insaf lah diri…

  58. inijalanku berkata:

    Tindakan tegas mesti diambil terhadap :
    (1) Akhbar Harian Metro, dan
    (2) Pelajar-pelajar yang terbabit.
    Menyiarkan berita lucah bukan sahaja satu jenayah dalam Islam, malah perbuatan tersebut dilaknat Allah swt berdasarkan firmanNya bermaksud, “Sesungguhnya orang-orang yang suka kelucahan tersebar dikalangan orang-orang beriman bagi mereka azab yang pedih” (Al-Israk:19). Azab yang pedih bagi orang yang suka berita lucah tersebar mengotori persekitaran orang-orang yang beriman. Apatah lagi orang atau syarikat sendiri yang menyebarkan berita lucah tersebut. Mohon ambil tindakan tegas segera !!! (dari Ustaz Halim, Seremban).

  59. soffyan berkata:

    tangkap budak2 yg terbabit tu..suruh bertaubat..antar kat pusat pemulihan akhlak..ajarkan islam yg sebenar pada mereka..adakan pasukan memantau budak2 sekolah meronda2 kawasan luar sekolah..ibu2 dan bapa2 pastikan anak2 tu pulang lepas sekolah..hubungi mereka melalui HP mereka..pastikan anak2 semua berada dirumah lepas sekolah…ini baru budak2 yang kita dah ketahui perbuatan jijik mereka manakala kita tak tahu apa2 yang telah terjadi pada budak2 lain tanpa pengetahuan kita..hentikan perbuatan monyet2 jijik ni semua sebelum negara dilanda musibah yang teruk akibat perbuatan terkutuk syaitan2 ni..

  60. @njer_0323 berkata:

    akoom…korang sumer x ley gak salahkn budak laki 2….budak pompuan 2 pown slah gak!!!yang pegi bagi nper!!!bodoh jgak lo bdak pompuan nie!!!!!!!!!!1

  61. kijang emas berkata:

    malaysia BOLEH…student pun BOLEHHHHHH…

  62. MINAH PD berkata:

    BUDAK PEMPUAN PUN SAMA,KALAU KHAYAL REPORT POLIS.NI TAK DIAM JE

    • kawan liko berkata:

      say setuju dengan panah petir…. perempuan 2 pon

      rasa nya gatal jugak nak beromen…!!!!!!!!!!!!!1

      • Johnny Bravo berkata:

        Zaman sekarang budak perempuan lebih gatal dari lelaki. Dia orang sampai boleh mintak kat budak lelaki tunjuk barang dia. Dia orang sampai boleh pick up bodak lelaki untuk 1 nite stand. I tau. Banyak akli I pun di offer.

  63. Malaikat maut berkata:

    Ingat diri sendiri sebelum mengata org wahai orang yang bernama manusia..

  64. denns berkata:

    bg aku budak2 skang mmg da expert tahap gaban da..time aku skolah dlu xderla smpai dgr kes2 camni…time aku skolah dlu cukupla skema gler..takut wooo ngan chekgu

  65. Halim Hasibuan berkata:

    Pihak berwajib TAK ambil tindakan sebab budak tu tak pandai merampas kuasa. Si ayah pula mendiamkan diri sebab anak dah rosak. Mungkin ayahnya yang merosakkan dia terlebih dulu. Budakbudak lain tu tompang semangkuk je.
    Emaknya pun mungkin dan rosak. Sia ayah main perempuan. Si ibu main lelaki. Si anak main dengan banyak “ball pen”.

  66. yuzalien berkata:

    Assalamualaikom

    Bebudak sekarang memang dah hilang sifat tatasusila mereka. Perasaan malu dah takde. Tapi perlu kita ingat, bukan semuanya begitu. Ader yang boleh majukan diri mereka. Apa yang saya rasa, bebudak sekarang senang nak senang. Kita dulu susah nak senang. Nak h/p yang ader kamera, padahal kat sekolah tuh takde plak silibus fotografi, geografi ada ler…aku sendiri pon tak pakai h/p kamera bukan sebab tak minat teknologi tapi banyak perkara yang lebih penting. h/p sekadar nak jwb dan balas sms pon dah kira ok. kamera nak buat apa? baik beli kamera betul DSLR ker…bleh jugak buat duit..ambik gambar majlis kenduri kawin. nih tak…lain plak dia buatnyer….Harian metro nih pon satu hal…benda nih dah berlambak kat internet…kalau tak caya taip ler 3gp Malaysia. berlambak korang bleh tgk…hampir sumer yang masuk dalam gambar tuh melayu…aku ngan isteri dah mula risau…anak kita macamana ler nanti..kena jaga mereka betul2. Didikan agama itu no 1. kebebasan diberi tapi rasa tanggungjawab diselami dalam diri. Aku rasa bebudak sekarang terlalu bebas. Semua mereka nak mudah diperolehi….mereka tak pernah rasa susah. Aku amat sokong kalau PLKN tuh dibubarkan. digantikan dengan berkhidmat selama setahun dalam Angkatan Askar Wataniah supaya mereka dapat selami kepayahan anggota unit beruniform ini berjuang untuk memerdekakan negara. Saya sendiri menawarkan diri untuk memasuki PALAPES ketika berada di USM. Tujuan utama adalah untuk merasai sendiri keperitan hidup sebagai seorang tentera. Mereka perlu merasai semua nih. Tentera sahaja yang dapat membentuk jatidiri sebenar dalam diri seseorang, jika tiada jatidiri dalam tentera sudah tentu negara kita dah dijajah semula. PLKN lebih kepada keseronokan semata2, Makan 5 kali sehari, uniform free, pergaulan bleh dikatakan bebas gak ler…Dalam tentera pon ada kor agama (KAGAT) so dah tentulah perkara sumbang tuh bleh dibendung. Dan banyak ilmu agama dalam ketenteraan bleh dipelajari, salah satunya adalah bagaimana nak melakukan solat ketika di medan perang dan banyak lagi ler…saya sendiri pon dah tak ingat. Ilmu ketenteraan adalah faktor utama yang dapat membentuk disiplin seseorang. PLKN nak bagi mereka pendedahan belajar senjata api, buat apa? Disiplin? Apa keyakinan kita bila mereka dah keluar PLKN tidak akan menjadikan ilmu senjata itu disalahgunakan?

  67. Nad_Si@Kacang berkata:

    boleh jadi satu hari nanti,bumi ini hancur dimamah maksiat.
    kawan-kawan sume ,
    RENUNGKANLAH SAJAK YANG SAYA CIPTA NI.BUKAN SAYA CIPLAK TAU!!!SAYA REKA SENDIRI NI!!

    di lorong gelap
    di tempat sunyi
    manusia berada di mana-mana…
    melakukan maksiat tak takut dosa
    lupakan tuhan
    bermegah-megahan
    wahai sekalian umat
    tuhan memberi akal kepadamu
    untuk berfikir
    untuk menentukan dimana jalan ke syurga
    bukan untuk berkhayal
    tak tentu hala
    perempuan mencolok mata
    lelaki tergila-gila
    tsunami
    dan gempa bumi
    hanya satu kiamat kecil
    seperti kuman
    kiamat yang besar hanya menunggu
    manusia banyak dosa
    ********************************

    RENUNGLAH SAJAK INI SEBAIK-BAIKNYA.

  68. tomato berkata:

    bestlah sajak ngkau KACANG!! tapi sayang aku x reti bace sjak !!!
    KUANG….KUANG….KUANG

    tapi aku mmg mendalami betul2 maksud dsebalik sajak ngkau..aku pun kesal gak dgn dunia skarang..ngkau nak tau tak???aku nangis bace sajak kau..tpi mungkin klu orang lain baca x nagis kut…maklomlah,aku ni snsitif…

  69. tomato berkata:

    teruklah budak skarang !!!!!!!

  70. jongo berkata:

    orang akhbar tu biasalah nak tingkat jualan tak payah lah nak selindung perangai org perempuan skrg ni,kalau nak di hormati bukan begitu caranya.ingat lelaki ni tak ada maruah ke letak bawah tapak kasut.nanti org perempuan ni ingat dia tak salah apa-apa semua salah boleh letak kat org lelaki.hancurlah anak bangsa ku nanti.ya tuhan apa nak jadi dunia,mungkin sudah akhir zaman

  71. Era berkata:

    Inilah akibatnya apabila pemimpin sibuk dengan hal sendiri tanpa memikirkan tanggungjawab mereka kepada rakyat. Gaya barat yang terdedah sana sini diikut dan digalakkan, rakyat pun macam tu jugaklah-

  72. Lina berkata:

    hmm..anak2 adalah cermin ibubapa..lgpun,skrg ni da akhir zaman..

  73. ubi berkata:

    kita jangan menyalahkan pemimpin atau menyalahkan orang lain, sebenarnya pihak perempuan itu yang merelakan diperlakukan seperti itu, logiknya alat kelamin wanita tersimpan ditempat yang begitu sulit sekali, tak mungkin dapat dinodai jika tidak dengan kerelaan atau secara paksa.

  74. Syamsul Rizal Sabri (740829-10-5415) berkata:

    Apabila kamu semua tersedar nanti kamu akan
    tahu…..dunia ini hanyalah satu mimpi, so do not take it all so serious.

    What you give you get it back……….
    you must PAY for IT.

    MAAF MAAF JUGAK TAPI BAYOR
    TETAP KENA BAYOR tok leh tipu diri sendiri dan salahkanTuhan.Sebab Tuhan tetap menjadi Tuhan

  75. TYU berkata:

    PALUI BAH KMU SEMUA..ADAKA PATUT

  76. rahman berkata:

    apana latooooo????
    nak skarang macam buatna….
    macam ga da otak aja…
    cabullllllllllll ja nak buat
    dosa besar taooooooo
    jgan laaaaaaa,,,,,
    ingat to laku, laku zinaaaaaa, haram tao
    toiiii kan ipin..?
    btoiiiiii, btoiiii, btoiiiii,,, btoiii.

  77. Taliban berkata:

    adalah lebih baik kiranya kita sebagai masyarakat yang prihatin dan bertanggungjawab sama2 membendung perlakuan tak bermoral ini demi generasi akan datang..tiada gunanya mengkritik apalagi menghina atas sesuatu keburukan tanpa berusaha untuk mencegahnya.
    Sesamalah kita insafi bahawa andainya bala yang diturunkan akan melibatkan seluruh masyarakat.

  78. fiza jikun berkata:

    heee….
    kejam tol dak2 laki skng..
    aku bkal gru sek men pon dah tkot da nak ngajar sek men teknik akan datang..

  79. zam berkata:

    itu lah org bagi nasihat haramkan telefon bimbit,x nak dengar..tengok zaman sekolah dulu2 x dak pun benda2 yg x senonoh mcm ni.budak dulu2 pun jahat2 jugak,tapi x lah sehajat macam ni,habis jahat pun ambik jambu batu kat kebun org je

  80. mamat berkata:

    sula je makluk jenis ni

  81. ainsyafika berkata:

    yang mencabul pasti dilaknat, yang dicabul pasti berdoa..xkan jauh berlari si pencabul..azab Allah sedia menanti..dunia bukan lama lagi..insaflah, bertaubatlah, xkan nak tunngu masa nak mati, time 2 nafsu hang pun dah xbleh tlg.

  82. KL berkata:

    ape nak jadi laa dengan zaman sekarang nie.. budak2 skola sekarang pun dah pandai buat perkara yg tidak baik.. sepatutnya budak2 nie di beri pendedahan agama islam dengan lebih mendalam.. tgk sekarang ape yang berlaku.. masyAllah!!!!

  83. Shahrul Azwan berkata:

    Bila kita melihat ke arah masalah gejala sosial yang melanda, tudingan jari kita selalunya berbelah bagi antara menyalahkan keibubapaan atau menyalahkan pemimpin. Definisi pemimpin ialah orang yang memandu hala tuju perjalanan orang lain atau sekurang kurangnya memberi panduan hidup kepada orang lain yang berada di bawah pimpinannya. Keibubapaan atau parenting adalah asas atau sekurang kurangnya bentuk dasar kepimpinan, di mana setiap dari manusia dewasa atau sekurang kurangnya telah memiliki tanggungan seperti anak atau anak anak atau adik kecil yang tiada ibu bapa. Keibubapaan boleh dianggap sebagai satu bentuk latihan asas ke arah kepimpinan yang lebih tinggi, iaitu kepimpinan dalam masyarakat atau negara. Dalam hal ini, saya, tidak boleh menganggap diri saya telah dilatih, kerana saya belum berumahtangga mahupun memiliki adik kecil dan ketadaan ibubapa. Saya boleh dianggap sebagai observer. Kadar bias golongan seumpama saya boleh dianggap rendah jika dibandingkan dengan orang orang yang berada dalam lingkungan ‘pemain pemain’ yang berada di dalam ‘gelanggang’ tersebut, umpama bila kita menonton orang bermain chess, kita lebih mudah meneliti mana mana gerakan yang baik, berbanding pemain.
    Dalam masalah gejala sosial, kepmpinan peringkat yang lebih tinggi, adalah antara pemain utama dalam menangani masalah ini. Umpamanya, jika di dalam sebuah kapal, nakhoda adalah pemimpin kepada haluan yang bakal dituju oleh armada tersebut. Mari kita lihat dari konteks parenting. Berapa besarkah satu isi rumah secara purata? Sekitar 5 – 8. Kalau yang oversized, mungkin sekitar 11 – 14 orang. Dalam hal ini, terdapat ketua keluarga yang berjaya mengemudi haluan keluarganya ke arah yang lebih baik dari baik, manakala, begitu juga sebaliknya. Kekeluargaan membentuk sikap manusia dari dalam diri mereka sendiri, iaitu, didikana dari orang yang dikenali dan biasanya, disayangi. Kebiasaannya, dalam hal ini terdapat sikap terhadap pandangan orang luar kepada keluarga mereka, begitu juga berlaku sebaliknya, di mana orang luar lebih mudah bersikap bias terhadap keluarga terbabit. Kegagalan mendidik anak anak hingga terbabit dalam gejala negatif, ada yang diletakkan ke atas keibubapaan itu sendiri dan ada juga yang menuding ke arah kepimpinan negara. Sejauh manakah kita boleh menjustifikasikan kedua dua punca ini sebagai penyebab utama, biasanya akan terpulang kepada individu itu sendiri. Kebanyakan golongan yang menganggap keluarga mereka adalah golongan baik baik, akan mudah menuding ke arah keibubapaan yang gagal, manakala golongan yang datang dari keluarga yang bermasalah akan menuding ke arah kepimpinan negara pula. Terdapat juga golongan dari keluarga yang baik baik akan turut menuding ke arah kepimpinan negara yang gagal. Namun sedarkah kita, kepimpinan itu adalah kita sendiri, samada kepimpinan negara mahupun kepimpinan keluarga. Apabila kita menuding jari ke kedua dua arah ini, kita saling tak tumpah menuding ke arah batang hidung kita sendiri. Kita salahkan anak anak yang semakin liar, sedangkan kita sendiri, bukannya tidak mahu, tapi, gagal untuk memenuhi tuntutan keibubapaan itu sendiri di atas sebab sebab kita sendiri. Diakui, tekanan hidup zaman sekarang ini memang telah membuat kita hilang tumpuan ke atas tuntutan keibubapaan itu, namun, bila kerajaan menegur kita sebagai gagal menjalankan tanggungjawab ke atas anak anak, kita mula terfikirkan tentang betapa selama ini kita bekerja keras untuk membesarkan anak anak kita sehingga sentiasa kesuntukan masa untuk melayan anak anak. Di sini, kita sepatutnya dapat melihat satu tingkap opportunity, di mana, punca yang menyebabkan kehidupan masyarakat Malaysia ini menjadi semakin tidak seimbang adalah kerana……….. Renungkan, pembangunan yang dihadapkan kepada kita. Kepesatan teknologi maklumat, pembinaan bangunan banguna moden dan bandaraya moden yang canggih yang mendesak kita untuk mengejar kemajuannya selari dengan kemajuan minda kita. Mungkin dalam konteks ini anda akan melihat, tanggapan saya dengan fikiran, takkan nak menolak pembangunan kot? Cuba kita lihat balik. Cyberjaya, apakah kepentingannya kepada majoriti masyarakat Malaysia? Berapa peratuskan rakyat negara ini yang masih lagi perlu terkial kial belajar mengenai teknologi maklumat? Berapa dalamkah pengetahuan pakar terknologi maklumat negara kita jika dibandingkan dengan pakar pakar dari negara asal teknologi ini, yang mana, saya pun tak tahu. Jika kita melihat kemajuan pembangunan teknologi dalam negara kita, berbandingkan dengan kemajuan akal manusia kita dalam bidang teknologi maklumat, adakah kita merasakan yang kita ini telah mendahului pembangunan itu sendiri, atau sekurang kurangnya menyainginya? Umapama pembeliaan kapal selam scorpene (sekadar perbandingan), berapakah kadar terdesaknya kita untuk memiliki kapal selam terbabit, jika kita bandingkan dengan keperluan lain yang kita sendiri boleh fikirkan. Itu belum lagi kita bandingkan dengan keadaan geografi maritim negara kita atau asia tenggara. Berapa peratuskan dari keluasan laut sekitar asia tenggara ini yang boleh dilalui oleh kapal selam terbabit. Pernahkah kita berfikir, apabila pemimpin kita menawarkan MSC kepada negara kita, berapa penting dan perlunya kita terhadap pembanguna terbabit? Benar benarkah kita memerlukan pembangunan seumpamanya berbanding membeli komputer untuk kegunaan keluarga kita? Janganlah kita bertanya kepada para kontraktor dan juga para pemaju atau mana mana pakarunding pembangunan, kerana, itu semua akan memasukkan duit ke dalam kantong mereka. Jika kita toleh kembali ke masa di mana projek projek terbabit baru di cadangkan, ia adalah bertujuan untuk menyaingi silikon valley di negara negara maju eropah dan amerika, dan pembangunanya di sini adalah bertujuan untuk menarik pelabur pelabur dari negara negara terbabit untuk datang melabur di sini. Hasilnya? Silalah lihat sendiri di Cyberjaya kita sekarang. Jangan pandang mahligai pengasas projek tersebut yang terletak di sempadan anatara Cyberjaya dan Putrajaya itu, (bukan kediaman perdana menteri!) , tapi lihat kepada bangunan bangunan makmal atau apa apa saja yang berkaitan dengan teknologi maklumat, jika anda boleh nampaklah! Jika tidak nampak juga, usahakanlah mana man yang patut. Anda juga boleh membilangnya dengan jari anda, ada berapa buah di Cyberjaya sana tu. Pembanguna Putrajaya, Apakah signifikannya Putrajaya kepada kita masyarakat Malaysia keseluruhannya? Jika kita ke sana, mungkin kta seolah olah melawat negara di Asia Minor, seperti Samarkand atau yang seumpamanya. Di manakah keperluannya Putrajaya itu kepada kita kita yang di darah daerah lain yang lebih kecil yang kebiasaannya nak dapat talian telefon atau internet atau handfon, mungkin terpaksa mengembara beberapa kilometer semata mata untuk dapat berhubung. Kita tengok dalam iklan di tv ada orang iban yang boleh speaking london dengan bagusnya, sambil menggunakan internet streamyx, tapi bila kita balik kampung kita, contohnya, kuala kangsar, kita terpaksa merayap ke bandar semata mata supaya dapat akses yang lebih baik. Mungkin ini adalah satu masalah remeh temeh pada kita atau sesetengah kita, tapi, lihat semla perspektif yang lebih luas, kita nak menarik pelabur dalam bidang teknologi maklumat ke negara kita, kita nak menyaingi silicon valley, kita nak jadi hub itu hub ini, tapi, kita, rakyat Malaysia, mengetahui, betapa kita sendiri sebagai manusia Malaysia, masih memerlukan kemajuan dalam otak kita sendiri, dalam kualiti kita sebagai manusia, sendiri. Kita masih sendiri masih perlu ditingkatkan kualiti. Adakah itu yang telah pemimpin kita yang paling lama dalam sejarah itu telah melakukannya? Kita di paksa mengejar segala galanya, sedangkan kita tahu kebanyakan kita maasih belum bersedia, maka jadilah kita seperti sekumpulan pekerja yang terpaksa melakukan kerja dengan menggunakan teknologi makhluk asing pada kadar kelajuan yang lebih tinggi berbanding dahulu, dan pada masa yang sama terpaksa belajar sendiri dan sekali sekala kita akan jadi seperti bebudak sekolah yang malang itu. Cubalah renungkan dalam perpsektif yang lebih luas lagi selain dari teknologi maklumat sahaja, maka kita akan faham apa yang perlu kita fahamkan. Jika kita ditawarkan pelbagai hadiah jika menyertai CNI dan macam macam kemudahan mebeli, adakah kita benar benar memerlukan hadiah hadiah tersebut?

  84. ema cute berkata:

    bende da jadik nk wat cam ne….

    • Iskandar berkata:

      Benda dah jadi ekkkk…… sedap ayat tu… besok kalau awak yang kena bala, awak jangan la dok jerit tangis sepanjang jalan, awak cakap jer “BENDA DAH JADI”….

  85. powerroot berkata:

    ema cute mesti dah kena raba dulukan,ye lah bende dah jadi nak wat camner

  86. bebek berkata:

    masyaallah…. adakah ini berpunca silap pendidikan ibu bapa, silap guru ataupun berpunca ledakan teknologi siber yang memungkinkan segala galanya termasuk bahan xxxxx dilayari oleh generasi muda di mana2 sahaja asalkan ada kemudahan internet???
    yg nyata ini “Bukan salah ibu mengandung”….

  87. johan berkata:

    Salam alaik.. maaf. sebenar benarnya.. puncanya ini datangnya dari… rumah sendiri.. KITA sendiri,, ISLAM bermula dari rumah. corak seseorang itu ISLAM ialah dari ibu & bapa kita sendiri. Kepekaan kita sebagai ibubapa & saudara sesama ISLAM sepatutnya mendorong kita dalam mencorakkan ISLAM dalam diri ini. ISLAM itu indah. ISLAM tidak mengajar kita menuding salah walaupun berbeza fahaman politik. bukanlah kita sebagai seorang manusia untuk menghukum manusia.. Jika tanamkan & difahami betapa kerdilnya kita, maka hanya ALLAHlah Maha Segalanya.. Barulah tiada kes PELAJAR JIJIK.. naudzubillah.insyaALLAH b’iznillah..

  88. keris taming sari berkata:

    Na’uzzubillah……….
    dunia akhir zaman………….
    mcm2 bleh berlaku,ini smue ujian Tuhan pada hambanya……….
    dekatkan lah anak2 kita,anak2 jiran kita,anak2 kariah kita dan anak2 bangsa kita kepada TUHAN,ajaklah mereka supaya kenal diri sendiri dan ALLAH AZAWAJJALLA….ajarilah mereka ILMU ALLAH,INSYA’ALLAH mudah2an mereka akan jauhi perkara2 yg keji dan terkutuk itu.jgnlh menunding jari kepada sesiapa jgk bahwasanya tanggungjawab ini adalah kita sesama manusia sejagat.

  89. binamin berkata:

    bebudak ni xpun tak la salah sangat.. setiap anak yang dilahirkan umpama kain putih… sapa lak yang bertanggung jawab mencorakkan merekee?

  90. putih berkata:

    assalamualaikum…ntah ape2 ntah bebdk skrg nieh…aku mmg hangin dengan jelatang2 species cmnie…lame2 jadi lbh trok imej islam dimata masyarakat terutama bukan muslim…ape kejadahnya mereka nie semua…memang patut ditibai macam mak bapak kita macam zaman dulu2…tapi la nie bdk2 mana takut lagi…tibai sikit report, keta habis dicalarkan, diwarning plak lagi…species2 nie sila diberi pengajaran yang setimpal…agaknye mak bapak diorang nie p0n tak hingin nak bela lagi…perangai same bijik dengan syaitan…tolonglah anak2 bangsa kita…sedih aku…wallahualam…

  91. putih berkata:

    dah banyak dah berlaku camtue malah lebih teruk…apakah kerajaan akan mencari idea baru dalam mencorakkan semula kain2 hitam nie menjadi warna asalnya semula?apakah rangka2 kerja yang patut kita sebagai rakyat prihatin laksanakan dalam membantu kerajaan?bkn siapa hebat dan penyumbang mulia yang kita cari, tapi penyelamat akidah muda-mudi yang menularkan penyakit yang bakal menghancurkan semua umat…marilah kita tegur menegur, kita tauliahkan mana yang patut, moga2 membuka jalan kebaikan…wallahualam…

  92. putih berkata:

    pokok pangkal pada diri kita sendiri…ibu bapa tidak boleh disalahkan sekiranya telah mencorak sedari awal hinggal akhil baligh segala kebaikan dan ilmu agama, sedari mereka akhil baligh, anak2 muda bisa berfikiran lebih matang dan membuat keputusan terbaik jalan mana harus diekori…jadi, pada pendapat saya,ibu bapa bukan punca utama.saya bersyukur kerana saya bukan dari kalangan rosak akhlak biarpun zaman remaja saya diatur sendirian dan penuh dengan rintangan, bahkan saya bukan tidak pernah berbuat kesalahan sosial, namun masa mematangkan saya dan menjadikan saya seperti sekarang…hukuman dan nasihat dari ibu bapa dan guru menjadikan saya kini pelajar universiti yang baik dan berakhlak sihat…alhamdulillah…kiranya didalam diri tersemat keinginan untuk berubah maka kita akan berubah, insyaALLAH…

  93. boy berkata:

    Orang dewasa pun sama je main sex di luar kawalan (bukan dengan pasangan sendiri) inikan pula budak sekolah yang kuat nafsu ingin mencuba… melayu memalukan orang melayu … kita malu..

  94. adeq berkata:

    Salam..
    Dalam hal neh, ak rase kene salahkan mak bapak n anak2 dorg..
    pendidikan bermula dari umah..mak ayah la kene aja kcik2 lagi islam, al-quran, sunnah…ni x..mak ayah sibok ngn keje…keje…keje…da xde mase nak ajar anak2 pasl islam da…
    pastuh…ak rase dak2 skang neh yang degil2 tuh…pasal dorg neh makn bende syubhah atau hasil mak ayah bagi tu syubhah..
    pemakanan halal ni pentg tuh..klo x, jadi cam budak2 skang la…hati mati..hitam..xde perasaan kasih da sesame makhluk…
    mak ayah pon satu hal..keje jgn makn gaji bute..nnt hasil syubhah tu g kat anak..sian dorg..da la agame xajar..pastuh lak mkn mknn syubhah..tu blom lagi klo bibik indon o mak sindri masak mknn smbil bele kuku pnjg…abes la dak2 malaysia neh..

  95. bULan hIJaU berkata:

    hukum Islam dah ada,, Xnak laksana….
    depa nie kna bg kawin j lar..
    baru tau camna sakit jaga ank, malu bila anak buat malu….

  96. umi berkata:

    CEGAHLAH DARIPADA AWAL… APA BAHAN HIBURAN YG ADA DIRUMAH KITA (CD/VCD/VIDEO/INTERNET), RANCANGAN TV APA YG KITA TONTON SEKELUARGA (AF/MARI MENGAJI/MOVIE/DRAMA/WRESLING), TEMPAT TEMPAT YG KITA BAWA ANAK-ANAK BERKUNJUNG (TAPAK PESTA/JOM HEBOH/KELAB/MASJID/SURAU/MAJLIS ILMU) KITA LAH IBU BAPA YG MENCORAKNYA… MULAKAN DARI RUMAH…. BAWA KE SEKOLAH… DAN SETERUSNYA PERGAULAN KEPADA DUNIA YG LUAS….. JGN MENUDING JARI…. TANYA SEMULA APE YG KITA SERAP DALAM KEPALA DAN DADA ANAK ANAK KITA

  97. mie berkata:

    nak wat gena la,dunia le ni dah jadi gitu,ulama dihina artis dipuja

  98. politeknik berkata:

    mana nak download video tempTn????

  99. pejuang anti komunisme berkata:

    INILAH AKBATNYA KALAU PARA PEMIMPIN PUN TAK BERMINAT NAK LAKSANAKAN HUKUM ISLAM..
    MEREKA LEBIH MEMBERI `LESEN` KEPADA SEGALA BENTUK HIBURAN YANG MELALAIKAN…

  100. Sekarang ni surat khabar banyak tolong meluas dan melebarkan permintaan benda-benda lucah. Letak gambar besar-besar pula tu. Orang yang tak tahu pun terus jadi tahu.

  101. Sha berkata:

    Org mcm ni mmg patut diajar krn c’kap mreka dh ktlalun n mmalukn….klau sy dibuat cm tu,sy akn bunuh org tu habis2an.beri mreka org warning biar mreka tkut………..

  102. Biyan@Bi berkata:

    jangan bawa hp ke skolah…….skolah hrus ktat kan peraturan juga……..

    BECAREFUL WITH CRIMINALS

  103. zalina bt hj deni berkata:

    assalammualaikum…
    nak tanya sikit boleh x?
    klu kt kedah kat mane ae tmpt budak2 buat benda x baek ni kner anta..mintak tolong ye..
    timer kasih..

    Pemudawilayah-Cuba check dengan Majlis agama negeri atau Jabatan kebajikan masyarakat disana.

  104. nuha arianna berkata:

    AKUM.KENAPA IBU BAPA MANJAKAN SANGAT ANAK?DAN MENYESAL DI KEMUDIAN HARINYA…..FIKIRKANLAH.TETAPI JANGAN SALAHKAN IBU BAPA SAHAJA,SALAHKAN JUGA ANAK,RAKAN2NYA DAN ORANG SEKELILINGNYA.KERANA ITULAH YANG MENJADI PUNCANYA….WASSALAM……….

    • kucin berkata:

      Teras dan jati diri seorang muslim terletak pada didikan agamanya. Walaupun budak sekolah tapi kalau boleh nilaikan yang mana haram, halal, dosa dan pahala insyaallah semua itu akan terhindar. Tapi bila dikaji, ibu bapa pun ramai yang tak solat, macam mana anak nak ikut teladan baik sedangkan dari kecil cuma teladan tak elok dipamerkan ibu bapa. Bab nak bersosial dan berkawan ibu bapak boleh kawal. Anak yang baik datang dari ibu bapa yang baik. Jahat kita jahatlah anak kita.

  105. n.azhar berkata:

    TU LA SEBABNYA ALLAH TURUNKAN BALA` DAN WABAK, SEPERTI H1N1.
    “YA ALLAH, KAU SELAMATKAN AKU, KELUARGAKU, SAHABAT-SAHABATKU DARI MURKA MU”, AMIN.

  106. Mustapa Alba berkata:

    ok

  107. abang berkata:

    Apa juga komen yang kalian berikan semenjak 2007,
    Wahai umat Islam MCA,MIC.PAS,UMNO, BN ,PKR , pabila terlihat kemungkaran jangan dibenci sahaja,
    Doakanlah untuk mereka yang melakukannya dan untuk kita yang menyaksikan;
    Ya Allah ampunkan Mereka dan ampunkan Aku,
    Berilah Hidayah Petunjuk Mu kepada mereka dan
    kepada ku, hindarkanlah kami dari memasuki api nerakamu . Sesungguhnya ” tiada daya upaya kami untuk melakukan kebaikan dan menghindari kejahatan kemaksiatan melainkan dengan izinMu Ya Allah. Amin Ya Rabbal ‘alamin.

  108. eli berkata:

    biak pi diorang la

    • Iskandar berkata:

      Bagus jawapan saudara/i… besok lusa, kalau terjadi pada anak bini saudara mara saudara/i, orang lain pun akan cakap seperti mana saudara/i taip kat sini…. tahniah saudara/i… Semuga Allah s.w.t memberkati saudara/i…. amin

  109. najib berkata:

    jalankan hukum hudud!!! baru negara akan aman

  110. nurul asyikin berkata:

    salam,,,,,hesy ape nak jadilah budak zaman sekarang nie..agaknye mak bapa diorang tak ambil tahu ke pasal anak-anak diorang..prihatinlah sikit..nak malukan agama sendiri ke….program agama kat tv bukan main banyak,tapi tak pernah pon di tengok..harap2 siape yang terasa tu ubah2la prangai nye ye……..nie bukan nak perli ke apa,just nak nasihat je..

    • Iskandar berkata:

      Assalaimualaikum w.b.t kepada saudari, maaf ya… Kenapa bila ada kes-kes yang MENGHURU HARA KAN DUNIA Malaysia ini, Ibu Bapa @ Mak Bapak yang JELAS dipersalahkan ??? Kenapa kita semua tak ada rasa bertanggungjawab termasuk saudari sendiri?? Saya nak tanya saudari, saudari sendiri pernah tak tolong nasihat anak2 dara ke @ mak2 dara ke @ janda2 dara ke supaya tutup aurat ????? Sebab, punca maksiat sekarang ialah sebab KITA SEMUA MUDAH SANGAT PAKAT DOK TUDING JARI PADA SEMUA. Sekian, Maaf. Wassalam…

  111. ummuabbas berkata:

    Di masa akan datang, harapnya Pemuda Wilayah buat petikan atau nyatakan rujukan sahaja kepada berita seperti ini.

    Di samping minta kerajaan haramkan telefon bimbit berkamera di kalangan pelajar sekolah, PAS perlu juga perjuangkan pengasingan sekolah antara lelaki dan perempuan. Sekolah bercampur ini ketinggalan zaman dan merosakkan tamaddun manusia.

    Pengalaman saya bersekolah di sekolah perempuan sahaja begitu menenangkan dan jauh dari fitnah yang mendekatkan kepada zina.

  112. Ramu berkata:

    btol… ibu bapa zaman skarang tak ajar nak diorang btol2. terlalu manjakan mereka. sebab tu ramai pompuan gedik skarang nih. aku memang anti tengok pompuan gedik. ibu bapa patut tangan je anak pompuan mereka yang buat perangai. biar die reti bahasa sket.

    • putra.m berkata:

      jangan cepat menyampah bang oii.. tenguk bini hang tu selalu.. entah2 belakang hang tergedik2. hang nak buat macam mana. hang dok sibuk sana sini. nak gedik depan hang hang tak suka. tapi tulah cara perempuan nak hang punya.. takkan hang kontrol hek..depa kata tak dak jantan lak..

  113. Engku berkata:

    astaghfirullahalazim .. apalah nak jadi dengan manusia sekarang ..

  114. Zek berkata:

    TAKBIR ! ALLAHUAKBAR….TAKBIR ! ALLAHUAKBAR….HANCURKAN KEZALIMAN BANGKITKAN KEBENARAN…..CUBA BAYANGKAN JIKA ANAK ANDA ATAU ADIK ANDA YANG TERKENA ….BAYANGKANLAH…..

  115. Adie berkata:

    PUNCANYA JELAS… HARAMKAN H/P BERKAMERA UNTUK PELAJAR SEKOLAH (17TAHUN DAN KEBAWAH) H/P KAMERA TIADA KEPENTINGAN UTK MEREKA PD MASA UMUR TERSEBUT..

    JGN SALAHKAN TEKNOLOGI… TP SALAHKAN KEPUTUSAN “KEJAP HARAM.. KEJAP TIDAK.. KEJAP HARAM KEJAP TIDAK..”

    TQ

  116. mat berkata:

    budak sekolah rendah dan menengah patut dibenarkan kahwin sebab mereka pun perlukan seks. Dari berzina, baik kahwin,takpayah tanggung dosa.

  117. Iskandar berkata:

    Bagus cadangan saudara mat tu… kita bagi dia orang kahwin, kita bagi transport free, kita bagi rumah free, kita bagi makan, kita bagi dia kerja bagus-bagus, kita bagi dia belajar sambil kahwin sambil beranak pinak, kita bagi semua kemudahan pada dia orang….. supaya semua yang kita bagi tu, boleh MELINGKUP kan lagi DUNIA MALAYSIA INI…. wallah hu alam….

  118. mran3238 berkata:

    Sebenarnya banyak lagi aksi2 yang lebih menjijikan dilakukan oleh pelajar2 sekolah kita…..kena selalu buat pendedahan macam ini biar semua masyarakat sedar….

    http://mran3238.wordpress.com

  119. putra.m berkata:

    kenape kita suka menuding jari pada orang lain. Kalau anak2 itu jahat kita panggil doarang `anak setan` bila kita gelar dorang macam tu berti emak bapak dorang tu yang setan. Maka lahirlah anak2 setan. Macam kesah si anak yang hantar ibunya kerumah orang tua2 setelah mengetahui ibunya pernah jadi pelacur untuk membesarkan mereka konon. Allah nak hukum ibu atau kifarahnya secara halus dan adil. Kalu dah tahu anak tu diberi makan secara haram maka jadi darah daging pun haram so, jadilah anak haram buat perangai yang diharamkan. janganlah kita cuba menghukum sembarangan. Sama-samalah kita beringat. Mahasabah diri kita. Kita tanam pokok buah pun nakkan hasil yang baik, kita bagi baja yang baik. Kalau baja tahi babi? entahlah Lu..fikirlah sendiri…! So, balik kerumah tenguk apa yang kita bawa untuk anak2 dan isteri.atau suami. yang halal ke yang haram…..kita tangguh dulu ek..

  120. Baharuddin b Lawahe berkata:

    Allah….allah …allah …Allah maha besar…!!!!!
    Saya setuju beberapa pendapat saudara dan saudari dalam menunjukkan protes kemarahan dan kesedihan melihat anak-anak muda kita yang sudah jauh tersasar dari landasan agama islam. Tapi perlu diingat bahawa apa yang kita dapat hari ini adalah hasil tangan-tangan kita juga sebelum ini. Sebenarnya bencana yang melanda padang, aceh, afrika dan banyak lagi negara di dunia ini jalas menunjukkan kehancuran dengan sekelip mata saja. Tapi sedarla wahai sahabatku bahawa bencana sosial yang melanda anak-anak muda kita dewasa ini adalah satu bencana yang saya fikir adalah lebih dasyat daripada bencana alam. Oleh itu, janganla salahkan siapa-siapa tapi marila kita amalkan tengur-menegur dan nasihat menasihati antara satu sama lain tak kira siapa dan di mana juga. tq

  121. Terlalu byk faktor penarik dan penolak yg menyebab masalah sosial macam ni terus berleluasa. Kerap kali para remaja terlalu mahu megejar hiburan sehingga lupa batas2 yg perlu dijaga.

  122. i'm singel berkata:

    sume nie benarnye xkeh slah kan sape2…yg sptut dperslhkn nye..mak bapk..mk bpk xambik kish tntg ank2….ank2 jdi cm nie…mungkin pergai mak bapk die org 2 cm nie jge kowt mse dulu2…ee xmalu lnsung…mencemrkan nma agama islam jerk..

  123. kamarul berkata:

    Salam……

    telahpun berlaku bencana alam disebabkan tangan2 manusia yang rakus mengejar nafsu semata2…..tanpa mengenal hakikat dunia mereka leka di dalamnya….

    Kita sebagai makhluk mesti memegang amanah yang telah diberikan oleh_Nya. Islam adalah satu ‘amanah’ …Maka laksanakanlah hukum_Nya di dunia ini sebagai pengaman kepada umat manusia.

    kepada sesiapa yang telah akhil baligh di sini tolong hentikan sifat kebudak-budakkan anda dan tolong jangan berkawan dengan orang yang buruk akhlaknya sebagai tanda keimanan kita kepada Allah….saya teringat sabda Baginda Nabi Muhammad S.A.W iaitu sebarang perkataan yang buruk @ kotor yang dipertuturkan merupakan penghinaan kepada diri orang itu sendiri dan SEBARANG PERKATAAN KOTOR DAN BURUK TERSEBUT YANG DIUCAPKAN MERUPAKAN SATU KEJAHATAN.

    Jadi elakkanlah diri anda daripada bersifat buruk kerana celakalah bagi orang2 yang buruk perangainya lebih2 lagi orang itu menentang pula hukum Islam yang telah termeterai di dalam al-Quran. saudara dan saudari yang ku kasihi sekalian, mengapa kita selalu terikut2 dengan budaya barat? Lupakah anda semua pada sunnah Nabi dan Tauhid kepada Allah Azza Wajjalla yang telah menjadikan kita ini….

    Dunia sekarang ini menyebabkan keadaan kita menjadi begini tapi takkanlah kita tidak berupaya langsung untuk mempertahan aqidah kita sedangkan agama telahpun diajarkan kepada kita, kenapa kita masih berpaling dari agama dan merasakan diri ini dapat hidup selama2nya, fikir2kanlah……

    Saidina Umar Ibn al-Khattab pernah berkata, beliau lebih bimbangkan dosa2 yang dilakukan oleh umat Islam berbanding dengan persiapan musuh2 Islam yang ingin menyerang umat Islam kerana akibat dosa2 itulah menyebabkan Allah tidak akan memberi sebarang pertolongan kepada umat Islam ketika bertempur dengan musuh…..jadi apa yang saya ingin tekankan di sini kesetiaan kita kepada Allah dan Rasul mesti melebihi dari segalanya bagi keselamatan kita di akhirat sana.. Wassalam..

    Saya merasakan kerajaan yang ada masa ini tidak mementingkan persoalan aqidah, hanya pembangunan sahaja diambil berat, lagipun sistem pendidikan sekarang barasaskan sistem pendidikan sekular adalah tidak mampu untuk melahirkan masyarakat yang baik akhlaknya, jadi lahirlah pelajar2 yang otaknya bijak tapi akhlaknya low class kalau kita cakap memang banyak alasan mereka berikan tapi itulah hakikat dunia sekarang……

    Artis dipuja……ulama’ dihina…..apa nak jadi sekarang ini. Tapi tidak mengapa saudara/riku sekalian. selagi kita teguhkan keimanan kita kepada Allah……Islam pasti akan bangkit semula suatu hari nanti, di bawah satu panji yang mendaulah Islam sebagai agama yang tidak dapat dikalahkan dengan mana2 agama sekalipun kerana Islam itu nyata agama yang benar dan sempurna pengajarannya, yang penting sekarang ini paradikma mesti diteruskan agar sempurna berasaskan keimanan yang teguh kepada Allah dengan penuh keikhlasan, mudah2han kita mendapat rahmat dari Allah di dunia dan juga naungan_Nya di akhirat kelak. .Amin.

  124. anaa8812 berkata:

    salam…
    tkut dgn dunia skrg.. mksiat dimerata2, xkira waktu dan tmpt… msalahnya bangsa ku yg menjadi2.. Allahhuaikhbar!!
    sapa yg prlu dprsalahkn??
    IBU BAPA!!
    ank mda mmg xtau apa yg mreka lakukn, xtau baik buruknya, ksan pd msa dpn mcm mna.. sbg ibu bpa yg dah rasa asm gram khidupn prlu igtkn sntiasa igtkn ank.. kta prlu sntiasa awasi ank dgn ketat n tegas.. jgn terlalu percaya dan brprasnka baik ngn ank anda..
    jgn hnya nmpak ksalhn ank org, ank sndiri xdprhati..
    cba kta prhatikn jka ibu bpa tegas ank tiada msalah..
    wahai saudara seislm ku ayuh kta bngn perangi maksiat yg berleluasa..
    ya Allah jauhi kmi dr mksiat..

  125. arah berkata:

    Salam

    Firman Allah

    : Kamu adalah sebaik-baik umat yang dikeluarkan untuk manusia, kamu menyuruh kepada kebaikan dan melarang kemungkaran dan kamu beriman dengan Allah (Ali-Imran, ayat 110)

    Sertai kami dalam program ” Anda Bijak Jauhi Zina”

  126. Mohd tarmizi berkata:

    Salam… Maksiat yang semakin berleluasan di negara ini menunjukkan bahwa nilai kekeluargaan dan agama dikalangan masyarakat sudah amat teruk sekali . Awas….jika tidak ada usaha pencegahan dilakukan maka bersedialah untuk menerima bala dari Allah . Saya pasti semua umat Islam telah sedia maklum bahawa tanggung jawab amal makruf nafi mungkar adalah kewajiban semua umat Islam . Yang menafikannya maka …. menghampiri murtad ..(tidak mempercayai hukum yang dientukan Allah.

    Semua kita perlu bertanggungjawab mengatasi masalah ini ..seboleh yang kita mampu . Peranan ibu bapa paling besar dalam hal ini ..kerana itu Islam menyatakan ” Anak yang dilahirkan umpama kain putih , ibu bapanyalah yang akan menentukan samada ianya menjadi nasrani , majusi dan sebagainya ” . Jalan slahkan orang laindahul.. Guru dan ahli masyarakat juga bertanggungjawab mencegah hal ini dari berlaku . Dalam islam tiada istilah ” jangan jaga tepi kain orang ” . maka itulah Allah lahirkan dan lantik nabi dan rasul untuk menjaga tepi kain orang …mengajak kepada kebenaran .

    Amat malang sekali …maksiat yang dirakam itu menjadi sesuatu yang menyeronokankan pula dikalangan umat ( anggota masyarakat ) yang lain..kalau boleh nak tumpang sekali . Nauzubillah min zalik … Ingat bala Allah turun tidak pada orang yang melakukannya sahaja bahkan kepada semua ahli masyarakat dan negara tersebut. Suka atau tidak maka kita semua perlu bertindak mengatasinya . Sekurang-kurangnya ..ada rasa benci kepada perkara maksiat tersebut . Itulah selemah-lemah iman .
    Kepada anak-anak yang terlibat , ingat dosa yang anda lakukan turut akan dikongsi oleh ibu ayah anda samada hidup atau mati . Kalau ingin melihat ibu ayah anda menanggung dosa yang anda lakukan teruskanlah perbuatan anda ….jadilah anak yang tidak mengenang budi ..Dari kecil ibu bapa bersusah payah menjaga menjaga dan membesarkan anda inikah balasan anda.. Neraka sedia menanti anda jika tidak bertaubat …. Allah hu akbar.
    Pemimpin yang memegang teraju negara anda juga akan dipertanggungjawabkan oleh ALLah dalam isu ini kerana anda yang membuat dasar .. dasar pendidikan , peraturan itu ini …anda sebenarnya boleh berusaha menyelesaikan masalah ini dengan lebih berkesan . Dasar anda buat ..penguatkuasaan juga anda kontrol ..apakah dalam hal ini anda dengan segala macam jentera dan budjet yang anda ada masih tidak mampu mengawal aptah lagi mencegah maksiat ini …pelik ..atau anda malu untuk bertindak kerana anda pun lebih kurang begitu,,,atau lebih hebat dan buruk lagi perangai anda..mereka buat ditepi parit ….anda ?…hotel..rumah tumpangan ? …luar /dalam negara ?….. anak bersepah…disiam , medan , jakarta , turki dan..dan..
    Jangan marah jika tidak terlibat. Jika terlibat lekas-lekas bertaubat …

  127. et protozoa berkata:

    blah r korang….pndi ckp jer………..klu da kene br taw………..
    byk2 kan b’istighfar……..mdh2an kte dijauhkan……….ingat2 la Tuhan………n ingat2 la mati………idup cme smentara………. mati pun x tau bler……………..so mnfaatkn la mase yg ada dgn m’dkt diri kpd Tuhan…………….semoga kte di jauhkn………AMIN!

  128. qiah fungi berkata:

    korg igt lwa sgt ke ha…………..dkt kn dri kpd God klu ko mti sblum b’taubat cm ne????????ko sndri tggung la wlu pown kubur len2 ktowg amik brt psl ko…………kte nie 1 agma jgn la mnjtuh kn mruah kluarge ko agma ko ksian lar kt mak bpk ko…..ko x mlu x pe tp sian la family ko yg tggung mlu………wlu pown ktowg x la baik sgt tp ktowg x wat keje yg t’kutuk 2…… ak hrp ko sgera tobat sesgguh nya pintu tobat msh t’buka smpi bla2…………

  129. DOKTOR G berkata:

    Gara-gara pemerintah menolak hukum hudud ,

    HaBiS Jahanam semua !!!
    Saya cadangkan haramkan semua parti malaysia,

    tukar kepada pemerintah yang dekat pada ulama

    dan saya cadangkan remaja2 melayu yang buat tak senonoh
    tu patut di sebat dan di paksa bertaubat !

    KALAU tidak BUNUH SAHAJA JAHANAM YANG MAHU MEROSAKKAN AGAMA ISLAM SENDIRI

    Amaran pada PM ! mu KAN dah di KIRA KAFIR kalau tolak hukuman hudud !

  130. aku berkata:

    syok nye zaman nie..nak jade mudo balik lah..

    • seronok atas dunia ni kejap aje… nnt bila dah terlebih seronok dapat la penyakit… aids ke… siplis ke… or apa2 penyakit berjangkit melalui seks bebas ni… baru nak beringat…

      cegah sebelum terlambat… :-)

  131. nuuun berkata:

    Salam, terlambat baca artikel diatas tapi rasanya tak begitu terlewat menyuarakan pendapat. Berkenaan talipon berkamera atau tak berkamera di sekolah tu hasil keseluruhannya adalah NEGATIF. Kalau mak bapak tahu tanggungjawab anak anak akan jadi sangat mudah dikawal. Ye la mereka bukan binatang, mereka ada fikiran jadi kawalan adalah yang sesuai la. Pengalaman kami ada 6 anak, 3 lelaki dan 3 perempuan, ramai tu. Kalau tak boleh kawal pening kepala tapi syukur alhamdulillah, semua ok, hati sentiasa senang dan sejuk. baik lelaki atau perempuan semua rapat malah yang lelaki kalau nak keluar pun minta izin dan mereka sendiri maklumkan jadual perjalanan dan tujuan. Banyak kali check ikut belakang, ikut jadual. Nak buka internet pun adik beradik berkumpulan, kawal mengawal.
    Untuk mak bapak, syukur Allah hadiahkan anda semua dengan hadiah yang tidak ternilai harganya- ANAK ANAK.
    Tetapi selama ini apa yang saya tengok dan teliti kebanyakan mak bapak tak menghargai hadiah tersebut. Mak bapak ramai yang menipu anak anak sendiri tapi menuding jari melemparkan kesalahan kepada orang lain, GURU khasnya yang selalu dijadikan mangsa oleh ibu bapa tersebut.
    Manakan tidak, cuba teliti dengan fikiran terbuka, setiap hari mak bapa bagi duit dan segala keperluan kepada anak mereka untuk kesekolah (susah cari duit mak bapak dua dua kena kerja).Solat subuh belum tentu dipaksakan keatas mereka malah kebanyakan ibu bapa juga tidak mengerjakannya. Disekolah guru guru BERHEMPAS PULAS mengajar anak anak tersebut berbagai matapelajaran sebagai persediaan masa depan, guru-guru sudah memulakan persediaan awal dari rumah untuk anak-anak yang bukan anak mereka tapi dalam masa yang sama mak bapak bagi halangan kepada anak anak mereka sendiri. Saya katakan begini sebab habis aje sessi persekolahan anak anak akan balik kerumah dimana dirumah sudah tersedia berbagai hiburan dan maksiat yang pastinya membantutkan fikiran anak anak untuk mentelaah,contoh seperti TV,video player,komputer game, internet tanpa kawalan,astro dan sebagainya. Tu belum lagi izin keluar dengan rakan rakan tanpa kawalan contoh tengok wayang, karaoke malah ada yang masuk pub dsbg. Ada juga yang bawa kawan balik kerumah konon alasan ulangkaji tanpa rasa syak apa aktiviti sebenar anak anak mereka.
    Kebanyakan ibu bapa merasakan anak merekalah yang terbaik, jadi bila berlaku sesuatu kebejatan maka akan ada orang lain yang jadi mangsa sebagai punca. Ini sifat yang tidak baik yang dimiliki oleh kebanyakan ibu bapa melayu. Tak salah kalau orang kata “kebanyakan ibu bapa melayu kurang pandai jaga anak”
    Jangan cepat marah kerana ini realiti!!,
    Saya orang melayu yang malu dengan sikap bangsa saya.
    Carilah jalan penyelesaian segera.
    Jangan fikir wang adalah segalanya hingga anak dibiarkan begitu saja.
    Wahai ibu bapa, talipon dan hiburan hanya akan menambah olah dan perangai kebanyakan anak anak sekolah kearah yang NEGATIF. Tidak ada sedikit pun unsur pendidikan dalam penggunaan talipon oleh anak anak sekolah. Talipon pada anak sekolah hanya sedikit memudahkan perhubungan. Logiknya nak berhubung dengan siapa diwaktu persekolahan?? Cuba lihat sekeliling kita berapa ramai manusia yang bangang hingga sanggup memukul malah membunuh ahli keluarga sendiri? Ini semua berpunca dari cara asuhan ibu bapa. Jangan salahkan orang lain atau persekitaran. Persekitaran adalah resepi untuk menjadikan manusia lebih berkualiti. Pakai akal jangan ikut membuta tuli kerana didalam masyarakat ada yang menjalankan usaha supaya ahlinya menjadi dungu agar senang dimanipulasi.
    Jangan lupa kemudahan yang tidak perlu hanya akan menyebabkan manusia jadi lalai dan bangang. Dalam isu talipon dan hiburan , rata-rata anak akan akur cuma mak bapa saja yang cuba menonjolkan kemampuan masing masing untuk bersaing dengan anggota masyarakat setempat.
    Ingat !!!!
    Makan dan sumber juga kena ambil kira. Barang halal yang di beli dengan duit yang tidak halal hanya akan menambahkan berat dan saiz badan tapi merosakkan fikiran. Barang yang tidak halal berlambak dipasaran, kalau dibeli dengan duit dari sumber yang halal pun akan mendatangkan hasil yang sama seperti diatas. Carilah penyelesaian.
    Duduk fikir masa jauuuuuuh kedepan jangan asyik fikir masa kini saja. Fikirkan 10 atau 20 tahun akan datang, dimana kedudukan ibu bapa dan anak anak semua.
    Pada waktu itu apakah kita berhasil membina amanah Allah swt????
    SEMOGA BERJAYA, SALAM

  132. nuuun berkata:

    orang yang masih mengaku islam atau solat cara islam tapi menolak hukum Allah swt kan tergolong dalam golongan munafik, mereka bukan kafir.
    Munafik ni bawah pada kafir.
    Dengan kafir kita masih boleh berurusan dgn tegas tapi dengan munafik ni susah la nak kata, yang penting jauhkan diri dari mereka.

  133. nuuun berkata:

    ingat lah wahai ibu bapa!!!!!!!!!!!.

    ANAK ANAK ADALAH CERMIN IBU BAPA DAN IBU BAPA ADALAH CERMIN ANAK ANAK.

  134. ainx berkata:

    ewe teruzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

  135. samsularifin berkata:

    dorang ni teringin nak jadi pelakon dengan pengarah ko..

  136. jhonny berkata:

    apa lah. malingsia(malaysia) budak swmnya pencuri….. malaysia = malingsia

  137. Johnny Bravo berkata:

    Ini bukan masalah Handphone ada kamera. kalau tak handphone mereka akan pakai video kamera jugak. Ada kamera takda kamera pun mereka tetap akan buat benda ni jugak. At-least skrg ada kamera kita boleh kesan apa dia org buat lepas sekolah. Ibubapa patut check hand phone budak2 selalu.

    Soalnya ibubapa dan jugak pihak sekolah patut mendidik baik-buruk sikap sosial kat budak2 ni. Cikgu tuduh ibubapa. Ibubapa pulak tuduh cikgu. Anak di biar begitu je mana tak jadi macam ni.

    Banyak video / gambar budak perempuan kena raba kat youtube. banyak lagi gambar yg budak ti sendiri ambik kat facebook. Mereka suka tunjuk body mereka kat lelaki nak nampak cantik konon. Tapi bila dah kena raba atau rogol tuduh lelaki. mereka escape. Kalau budak lelaki tak nak raba atau buat seks dgn mereka, mereka cakap budak ni bukan jantan. Lelaki mana yang tak buat kalau macam ni? Lepas tu kalau kena tangkap, senang je budak perempuan tuduh lelaki.

    Cuba fikir budak lelaki dan perempuan sama2 buat tapi kalau kena tangkap, budak lelaki masuk penjara pasal buat dgn budak perempuan bawah umur. Budak perempuan selamat (mangsa konon). Budak perempuan mana tak jadi berani? Kita kena bagi mereka hukuman sama beratnya. baru mereka takut.

  138. Abd Halim berkata:

    Bagaimana mungkin terjadi budak perempuan boleh dibogelkan , atau disingkapkan pakaiannya dan diraba, dicabul atau apa saja istilah yang digunakan, kalau budak perempuan itu sendiri tahu menjaga harga dirinya. Rasanya agak mustahil kalau seorang perempuan berjalan-jalan , di negara ini, kemudian tiba-tiba dicabul dengan berbagai cara, oleh orang-orang yang mereka kenali. Tanpa ada sebarang tentangan . Mereka bukannya berada didalam penjara musuh atau kem tahanan. Mereka berada di khalayak ramai atau persekitaran biasa.Tentu ada proses yang berlaku sebelumnya . Agama sudah melarang pergaulan bebas, tetapi ramai yang memperlekehkan larangan itu. Memang didalam diri manusia, terutama anak-anak remaja , memiliki perasaan yang melonjak untuk melakukan aktiviti seks, tidak kira sama ada di zaman internet atau zaman kuno. Cuma, bagaimana ianya ditangani, didikan , ancaman atau ajaran yang berguna. Masalah sosial remaja, bukanlah bermula pada remaja itu. Ia bermula pada ibu bapa mereka, dan sistem sosial seluruhnya , dan melalui satu proses pendidikan yang panjang, sebelum ia meletup dalam bentuk perlakuan. Sistem pendidikan negara yang ketinggalan zaman juga harus disemak dan dikaji. Begitu banyak masa dihabiskan di alam persekolahan, sedangkan usia anak terus meningkat. Keinginan untuk berkahwin telah datang pada ketika alam pekerjaan masih tersangat jauh ! Alangkah malangnya .

  139. mama_ni berkata:

    luahn hti korng ni ade ke pihak y dgr??
    or korg je menggile type tp xde spe2 kesah
    so,,, suara kn pndpt korg kt tmpt y septutnye
    klo org tue pon tau bckp, brsuare, tp x btindak no mater la anak2 pon cmtu..
    am i right???

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Muktamar PAS

BUKTI UMNO HINA RAJA MELAYU

Kata Presiden

Kata Mursyidul Am

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 95 other followers

Jun 2007
I S R K J S A
« Mei   Jul »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Arkib

Categories

Media AlTernatiF

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 95 other followers

%d bloggers like this: