DJ IKIM terpaksa pinjam duit kerana tak dibayar gaji 2 bulan

2

Mac 8, 2010 oleh pemudawilayah


Oleh Herman Samsudeen

Jika semalam saya bertanya kepada IKIM tentang bayaran gaji mantan Pengarah Radio IKIM, hari ini saya nak tanya pula tentang bayaran gaji kepada DJ radio yang belum dibayar sejak Januari 2010. Maknanya sudah 2 bulan mereka tidak bergaji. Nampaknya tindakan IKIM ini melampaui amanat Rasulullah saw yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah agar para majikan memberikan upah kepada pengambil upah (orang yang bekerja) sebelum kering peluhnya.

Jika dua bulan tak dibayar gaji, bukan sahaja peluh yang kering. Perut juga boleh kering. Bayangkanlah kesusahan mereka yang ada anak-isteri yang perlu ditanggung. Sampai bila mereka kena meminjam dari saudara mara. Saya simpati dengan nasib mereka yang bekerja bersungguh-sungguh untuk meninggikan syiar Islam, namun dilayan seperti hamba abdi pula.

Radio IKIM kini mempunyai 17 orang DJ atau penyampai radio dengan 11 orang adalah kakitangan tetap dan 6 lagi adalah DJ sambilan (part time).

Tidak guna IKIM menafikan terus menerus apa yang saya katakan ini. Tunjukan bukti pembayaran gaji 17 orang DJ ini kalau benar mereka ada buat bayaran. Beranikah akauntan IKIM tunjukan bukti itu?

Seperti yang saya sebut semalam, pendapatan Radio IKIM setiap tahun hampir tiga juta, tapi kenapa gaji DJ Radio tidak dibayar. Kebiasaannya perkara sebegini hanya berlaku bagi syarikat-syarikat swasta yang dah nak bankrap, adakah IKIM mengalami masalah kewangan sampai tak mampu bayar gaji? saya sekadar bertanya…harap IKIM menjawab….bayar jangan tak bayar!

Advertisements

2 thoughts on “DJ IKIM terpaksa pinjam duit kerana tak dibayar gaji 2 bulan

  1. p.dolah berkata:

    tak sangka macam tak caya

  2. abu dzar berkata:

    asslamualaikum.. macam bodoh je artikel tntang dj ikim ni. mnta maaf baru terbaca. tapi artikel ni macam nak cari pasal bukan nak bantu. macam ni ke prinsip dan cara orang PAS? saya pun orang pas jugak tapi taklah pikir kolot macam penulis ni. harap ahli2 pas jangan lagi berfikiran kolot

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Muktamar PAS

BUKTI UMNO HINA RAJA MELAYU

Kata Presiden

Kata Mursyidul Am

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 124 other followers

Mac 2010
I S R K J S A
« Feb   Apr »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Arkib

Categories

RSS Harakahdaily

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Malaysiakini

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

Media AlTernatiF

%d bloggers like this: